سابقه و اهداف: تحقیقات مختلف در مورد ملاکهای پذیرش دانشجویان پزشکی گویای این میباشد که یکی از مهمترین شاخصهای این ملاکها برای پذیرش دانشجو، روایی پیش بینی آنها برای عملکرد تحصیلی دانشجو در دانشگاه است. هدف از این تحقیق یافتن همبستگی میان معدل دیپلم، همچنین رتبه کشوری کنکور با شاخصههای تحصیلی در دانشگاه (معدل علوم پایه، نمره امتحان علوم پایه و نمره امتحان پره انترنی) که نمایانگر عملکرد تحصیلی دانشجو هستند، بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی روی 356 نفر از دانشجویان پزشکی ورودی 80-75 دانشگاه علومپزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. اطلاعات دموگرافیک دانشجویان شامل جنسیت، سهمیه ورودی و ویژگیهای تحصیلی مثل معدل دیپلم، رتبه کشوری کنکور، معدل علوم پایه، نمره علوم پایه و نمره پرهانترنی در قالب یک پرسشنامه از واحد آموزش دانشگاه کسب شد. برای بررسی وجود همبستگی بین متغیرهای مستقل قبل از دانشگاه و وابسته بعد از دانشگاه از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید. سطح معنا داری 05/0 برای گزارش نتایج در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار به ترتیب در رتبه کشوری کنکور 3/1276 و 7/911، معدل دیپلم 46/18 و 14/1، معدل علوم پایه 92/14 و 36/1، نمره امتحان جامع علوم پایه 8/133 و 14/16 و نمره امتحان جامع پرهانترنی 9/118 و 1/18 محاسبه گردید. همبستگی مستقیم و مثبت معنیداری بین معدل دیپلم با شاخصههای تحصیلی (معدل علوم پایه، نمره علوم پایه و نمره پره انترنی) برحسب جنس، بومی و غیربومی بودن مشاهده گردید (01/0 (p< درصورتیکه رابطه معنیداری بین رتبه کشوری کنکور و شاخصههای تحصیلی یاد شده مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که متغیر معدل دیپلم شاخص معتبرتری از رتبه کنکور جهت پیشگویی شاخصههای تحصیلی دانشجویان پزشکی میباشد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |