دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 12-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari M, Faghihi M, Eghbal A. Investigating the relation between high school grade point averages and university admission test ranking with success indices of medical students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. jmed. 2015; 9 (4) :12-19
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-348-fa.html
حیدری محمد رضا، فقیهی ماریا، اقبال عبدالعظیم. بررسی همبستگی معدل دیپلم و رتبه کشوری کنکور سراسری با . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (4) :12-19

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-348-fa.html


مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر، یزد، ایران ، faghihimaria@yahoo.com
چکیده:   (7932 مشاهده)

سابقه و اهداف: تحقیقات مختلف در مورد ملاک‌های پذیرش دانشجویان پزشکی گویای این می‌باشد که یکی از مهمترین شاخص‌های این ‏ملاک‌ها برای پذیرش دانشجو، روایی پیش بینی آنها برای عملکرد تحصیلی دانشجو در دانشگاه است. هدف از این تحقیق یافتن همبستگی میان معدل دیپلم، همچنین رتبه کشوری کنکور با شاخصه‌های تحصیلی در دانشگاه (معدل ‏علوم پایه، نمره امتحان علوم پایه و نمره امتحان پره انترنی) که نمایانگر عملکرد تحصیلی دانشجو هستند، بود.‏

روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی روی 356 نفر از دانشجویان پزشکی ورودی 80-75 دانشگاه علوم‌پزشکی ‏شهید صدوقی یزد انجام شد. اطلاعات دموگرافیک دانشجویان شامل جنسیت، سهمیه ورودی و ‏ویژگی‌های تحصیلی مثل معدل دیپلم، رتبه کشوری کنکور، معدل علوم پایه، نمره علوم پایه و نمره پره‌انترنی در قالب یک ‏پرسشنامه از واحد آموزش دانشگاه کسب شد. برای بررسی وجود همبستگی بین متغیرهای مستقل قبل از دانشگاه و وابسته بعد ‏از دانشگاه از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید. سطح معنا داری 05/0 برای گزارش نتایج در نظر گرفته شد.‏

یافته ها: میانگین و انحراف معیار به ترتیب در رتبه کشوری کنکور 3/1276 و 7/911، معدل دیپلم 46/18 و 14/1، معدل علوم پایه 92/14 و 36/1، نمره امتحان جامع علوم پایه 8/133 و 14/16 و نمره امتحان جامع پره‌انترنی 9/118 و 1/18 محاسبه گردید. همبستگی مستقیم و مثبت معنی‌داری بین ‏معدل دیپلم با شاخصه‌های تحصیلی (معدل علوم پایه، نمره علوم پایه و نمره پره انترنی) برحسب جنس، بومی و غیر‏بومی بودن مشاهده گردید (01/0 (p<‏ درصورتیکه رابطه معنی‌داری بین رتبه کشوری کنکور و شاخصه‌های تحصیلی یاد ‏شده مشاهده نگردید.‏

نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که متغیر معدل دیپلم شاخص معتبرتری از رتبه کنکور جهت پیشگویی شاخصه‌های تحصیلی دانشجویان ‏پزشکی می‌باشد

متن کامل [PDF 179 kb]   (1406 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb