Malekpour-Tehrani A, Moezzi M, Hosseini S S, Hosseini S M. Evaluation and Comparison of Clinical Rounds from the Perspective of Professors and Students of Shahrekord University of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (2) :131-141
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1189-fa.html
ملکپور افسانه، معزی معصومه، حسینی سیده سارا، حسینی سیده مریم. ارزیابی و مقایسه ی وضعیت راندهای بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :131-141
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1189-fa.html
مربی، پرستاری کودکان و نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، hosseini_nurse@yahoo.com
چکیده: (1201 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی عرصههای مختلف آموزش بالینی جهت تقویت و ارتقا دوره پزشکی امری ضروری است راندهای بالینی به عنوان یک قسمت مهم در آموزش بالینی از اهمیت ویژهای برخوردارند. لذا رسیدن به تحقق حداکثری در هر عرصه بالینی هدف هر مرکز ارائه دهنده آموزشهای پزشکی است.
روش بررسی: مطالعهی توصیفی- مقطعی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به روش سرشماری برروی بیش از 67 درصد از اساتید بالینی پزشکی ( چهار گروه ماژور داخلی، اطفال، زنان، جراحی ) و همچنین 79 درصد از دانشجویان پزشکی که در دورهی کارورزی قرار داشتند، انجام گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و راند بالینی بود که بر اساس استانداردهای بالینی مصوب شدهی وزارت بهداشت تهیه شده بود. از بین 44 استاد بالینی، 30 نفر و از میان 38 کارورز نیز 30 نفر موفق به تکمیل پرسشنامهها شدند. دادهها از طریق نرمافزار SPSS-16 و آزمونهای (T-test و ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمرات راند بالینی اساتید 16/13±65 و کارورزان 35/19±52/47 بدست آمد و در مجموع وضعیت این عرصه از نظر هر دو گروه از حد متوسط (42) بالاتر توصیف شد. مقایسهی دو گروه نیز تفاوت معنیداری را نشان داد )001/0 (P= بدین صورت که میانگین نمرات راندبالینی در گروه اساتید بیشتر از میانگین نمرات گروه کارورزان بود.
نتیجهگیری: وضعیت راند بالینی درشرایط کنونی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از حد متوسط، مطلوبتر توصیف شد. لذا جهت ارتقاء هر چه بیشتر آموزش پزشکی توصیه میشود دانشگاههای به ارزیابی و پایش مدوام وضعیت عرصههای مختلف آموزش بالینی بپردازند تا سریعتر به سطح ایدهآل نزدیک شوند.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1399/12/25 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/6/20