دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 141-131 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekpour-Tehrani A, Moezzi M, Hosseini S S, Hosseini S M. Evaluation and Comparison of Clinical Rounds from the Perspective of Professors and Students of Shahrekord University of Medical Sciences. jmed 2021; 16 (2) :131-141
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1189-fa.html
ملکپور افسانه، معزی معصومه، حسینی سیده سارا، حسینی سیده مریم. ارزیابی و مقایسه‌ ی وضعیت راندهای بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (2) :131-141

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1189-fa.html


مربی، پرستاری کودکان و نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، hosseini_nurse@yahoo.com
چکیده:   (1209 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی عرصه‌­های مختلف آموزش بالینی جهت تقویت و ارتقا دوره پزشکی امری ضروری است راند­های بالینی به عنوان یک قسمت مهم در آموزش بالینی از اهمیت ویژه­‌ای برخوردارند. لذا رسیدن به تحقق حداکثری در هر عرصه بالینی هدف هر مرکز ارائه ‌دهنده آموزش­‌های پزشکی است.
روش بررسی: مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به روش سرشماری برروی بیش از 67 درصد از اساتید بالینی پزشکی ( چهار گروه ماژور داخلی، اطفال، زنان، جراحی ) و همچنین 79 درصد از دانشجویان پزشکی که در دوره‌ی کارورزی قرار داشتند، انجام گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و راند بالینی بود که بر اساس استاندارد­های بالینی مصوب شده‌ی وزارت بهداشت تهیه شده بود. از بین 44 استاد بالینی، 30 نفر و از میان 38 کارورز نیز 30 نفر موفق به تکمیل پرسشنامه‌­ها شدند. داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS-16 و آزمون‌های (T-test و ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمرات راند بالینی اساتید 16/13±65 و کارورزان 35/19±52/47 بدست آمد و در مجموع وضعیت این عرصه از نظر هر دو گروه از حد متوسط (42) بالاتر توصیف شد. مقایسه­ی دو گروه نیز تفاوت معنی­داری را نشان داد )001/0 (P= بدین صورت که میانگین نمرات راند­بالینی در گروه اساتید بیشتر از میانگین نمرات گروه کارورزان بود.
نتیجه‌گیری: وضعیت راند بالینی درشرایط کنونی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از حد متوسط، مطلوب‌تر توصیف شد. لذا جهت ارتقاء هر چه بیشتر آموزش پزشکی توصیه می­‌شود دانشگاه‌­های به ارزیابی و پایش مدوام وضعیت عرصه­‌های مختلف آموزش بالینی بپردازند تا سریع‌تر به سطح ایده‌آل نزدیک شوند.
متن کامل [PDF 729 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/12/25 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb