Najafipour S,  Roustazadeh A,  Raoofi R,  Rahimi T,  Najafipour F,  Rayeatdost E,  et al . Comparison of Self and Peer Assessment on the Clinical Competence of Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences.  jmed 2022; 17 (1) :2-14
URL: 
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1277-fa.html     
                     
                    
                    نجفی پور صدیقه،  روستازاه اباذر،  رئوفی رحیم،  رحیمی طاهره،  نجفی پور فاطمه،  رعیت دوست اسماعیل،  و همکاران.   و همکاران.. مقایسه خودارزیابی و ارزیابی همتایان از توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم.  مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :2-14
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1277-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. ، Se_najafipour@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (1803 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: ارزیابی تواناییهایی دانشجویان در زمینه حرفهای بودن، کار گروهی و مهارتهای ارتباطی در محیط بالینی با استفاده از طیفی از ارزیابان مانند آموزشدهندگان، همتایان و خودفراگیران ضروری بهنظر میرسد. این مطالعه با هدف مقایسه روش خودارزیابی و ارزیابی همتایان بهعنوان منابع ارزیابی جهت ارزیابی توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 110 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال تحصیلی 1400-1399 به روش نمونهگیری دردسترس انجام شد. جهت ارزیابی توانمندی بالینی از پرسشنامه روا و پایا شده در چهار حوزه مهارتهای ارتباطی، همکاری با تیم درمان، مدیریت بیمار و مهارتهای عملی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تحت نرم افزار SPSS21 صورت پذیرفت.
نتایج: نتایج خودارزیابی نشان داد که دانشجویان در حوزه مهارت عملی (16/3±44/12) خود را توانمندتر اما درحوزه مهارتهای ارتباطی (01/2±96/7) به توانمندی خود امتیاز کمتری اختصاص دادند. نتایج ارزیابی همتایان نشانگر اختصاص بیشترین نمره به حوزه مهارت عملی (44/2±69/12) و کمترین نمره به حوزه همکاری با تیم درمان (96/1±70/7) بود. مقایسه میانگین نمرات خودارزیابی با میانگین نمرات ارزیابی همتایان نشانگر تفاوت معنیدار آماری بود ( 001/0> P). 
نتیجهگیری: خودارزیابی و ارزیابی همتایان بهعنوان یک روش مکمل، قابل اجرا و در دسترس جهت ارزیابی میزان دستیابی دانشجویان به توانمندیهای مورد انتظار میتوان در نظام ارزشیابی از آموزش بالینی درنظر گرفته شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش پزشكي  دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/3/31