دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 14-2 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafipour S, Roustazadeh A, Raoofi R, Rahimi T, Najafipour F, Rayeatdost E, et al . Comparison of Self and Peer Assessment on the Clinical Competence of Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (1) :2-14
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1277-fa.html
نجفی پور صدیقه، روستازاه اباذر، رئوفی رحیم، رحیمی طاهره، نجفی پور فاطمه، رعیت دوست اسماعیل، و همکاران. و همکاران.. مقایسه خودارزیابی و ارزیابی همتایان از توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد 1401; 17 (1) :14-2

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1277-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. ، Se_najafipour@yahoo.com
چکیده:   (459 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی توانایی­هایی دانشجویان در زمینه حرفه­ای بودن، کار گروهی و مهارت­های ارتباطی در محیط بالینی با استفاده از طیفی از ارزیابان مانند آموزش­دهندگان، همتایان و خود­فراگیران ضروری به­نظر می­‌رسد. این مطالعه با هدف مقایسه روش خودارزیابی و ارزیابی همتایان به­عنوان منابع ارزیابی جهت ارزیابی توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 110 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال تحصیلی 1400-1399 به روش نمونه­گیری در­دسترس انجام شد. جهت ارزیابی توانمندی بالینی از پرسشنامه روا و پایا شده در چهار حوزه مهارتهای ارتباطی، همکاری با تیم درمان، مدیریت بیمار و مهارت­های عملی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون­های تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تحت نرم افزار SPSS21 صورت پذیرفت.
نتایج: نتایج خود­ارزیابی نشان داد که دانشجویان در حوزه مهارت عملی (16/3±44/12) خود را توانمندتر اما درحوزه مهارت­های ارتباطی (01/2±96/7) به توانمندی خود امتیاز کمتری اختصاص دادند. نتایج ارزیابی همتایان نشانگر اختصاص بیشترین نمره به حوزه مهارت عملی (44/2±69/12) و کمترین نمره به حوزه همکاری با تیم درمان (96/1±70/7) بود. مقایسه میانگین نمرات خود­ارزیابی با میانگین نمرات ارزیابی همتایان نشانگر تفاوت معنی­دار آماری بود ( 001/0> P).
نتیجه‌گیری: خودارزیابی و ارزیابی همتایان به­عنوان یک روش مکمل، قابل اجرا و در دسترس جهت ارزیابی میزان دستیابی دانشجویان به توانمندی­های مورد انتظار می­توان در نظام ارزشیابی از آموزش بالینی در­نظر گرفته شود.

متن کامل [PDF 1012 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb