دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 357-345 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami S, Hannani S, Sadati L, Rahimzadeh M. Psychometric evaluation and localization of STEEM tool for surgical technologists in Iran. jmed 2019; 13 (4) :345-357
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-933-fa.html
کرمی سحر، حنانی صدیقه، ساداتی لیلا، رحیم زاده میترا. بومی سازی ابزار سنجش محیط آموزشی اتاق عمل (STEEM) برای تکنولوژیست های جراحی در ایران . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (4) :345-357

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-933-fa.html


3- عضو هیات علمی گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، sadati@abzums.ac.ir
چکیده:   (6008 مشاهده)
چکیده
مقدمه: آموزش بالینی از مهم¬ترین بخش¬های آموزش پزشکی و پیراپزشکی است که در محیط بالینی، دانشجویان را جهت انجام مهارت¬های بالینی آماده می¬کند. از آنجا که ارزیابی محیط آموزش بالینی با استفاده از یک ابزار متناسب نقش مهمی در افزایش انگیزش و یادگیری دانشجویان دارد، این موضوع در خصوص ارزیابی محیط بالینی اتاق عمل نیز صادق است. لذا این مطالعه با هدف بررسی ویژگی¬های بومی¬سازی ابزار سنجش محیط آموزشی اتاق عمل  (STEEM) در دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی ایران و البرز در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بوده و به شکل مقطعی در دوره زمانی تیر ماه 1396 تا تیر ماه 1397 انجام شد. در این مطالعه پس از ترجمه و ترجمه معکوس ابزار STEEM، روایی صوری و روایی محتوایی آن توسط پانل متخصصین رشته سنجیده شد. سپس پرسشنامه بین 201 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل توزیع شد. روایی سازه ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون خوشه¬ای بررسی شد. آنالیز یافته¬ها با استفاده از نرم¬افزار SPSS 19 صورت گرفت.
نتایج: بررسی روایی¬های صوری، محتوایی و سازه منتج به ارائه پرسشنامه STEEM با 5 حیطه و 30 گویه شد که%6/55 از کل واریانس را پوشش می¬دادند.
نتیجه‌گیری: یافته¬های این مطالعه نشان می¬دهد که نسخه فارسی و بومی¬سازی شده STEEM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می¬تواند برای سنجش محیط آموزشی اتاق عمل¬های کشور ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: سنجش، محیط آموزشی، اتاق عمل، اندازه¬گیری آموزشی، STEEM
 
متن کامل [PDF 814 kb]   (1388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/5/14 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1397/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb