دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 281-269 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi L. Application of "Social Cognition Theory" in predicting the factors affecting academic procrastination among students of Alborz University of Medical Sciences in 2017. jmed 2018; 12 (4) :269-281
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-812-fa.html
صالحی لیلی. کاربست تئوری شناخت اجتماعی در پیش بینی عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز درسال 1396. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (4) :269-281

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-812-fa.html


دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج- ۴۵ متری گلشهر - کوچه شهید صفاریان - دانشکده بهداشت ، leilisalehi83@yahoo.com
چکیده:   (6084 مشاهده)
سابقه و هدف: اهمال‌کاری تحصیلی از مشکلات شایع در بین دانشجویان است و از اصلی‌ترین عوامل شکست در رابطه با مسائل مرتبط با یادگیری است. این مطالعه باهدف بررسی اهمال‏کاری تحصیلی و ارتباط آن با مؤلفه‌های تئوری شناختی اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی ۳۰۰ دانشجوی انتخاب‌شده به روش تصادفی طبقه‌ای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده شامل مشخصه‌های دموگرافیک، پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی و سازه‌های الگوی شناخت اجتماعی بود. نتایج این مطالعه به کمک نرم‌افزار SPSS و با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری 05/0 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (‌ T Test Anova ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون خطی)‌مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان موردمطالعه 8/8± ./22 بود که 59% دختر و 80% مجرد بودند. میانگین نمره اهمال‌کاری تحصیلی 24/4 ± 41/12 بود و اختلاف بین زنان و مردان، متأهلین و مجردان، گروه‌های مختلف سنی و رشته‌ای از این نظر معنی‌دار بود. بین اهمال‌کاری تحصیلی و خودکارآمدی و خودکنترلی همبستگی خطی- منفی و معنی‌داری وجود داشت و این دو متغیر از عوامل پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی در بین دانشجویان بودند.
نتیجه‌گیری: خودکارآمدی و خودکنترلی دو متغیر پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی می‌باشند که با طراحی راهبردهای مناسب در این زمینه می‌توان شاهد کاهش اهمال‌کاری تحصیلی بود.
کلیدواژه‌ها: اهمال‌کاری، اهمال‌کاری تحصیلی، نظریه شناخت اجتماعی بندورا


 
متن کامل [PDF 699 kb]   (2172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/5/10 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1396/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb