سابقه و اهداف: در آموزش مداوم علوم پزشکی توجه به توانمندسازی حرفهای بر پایه نیاز جامعه و نیاز آموزشی فراگیران یک ضرورت است، مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه اولویتهای آموزش مداوم ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در سال 89-88 انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش مقطعی- توصیفی بر روی 71 ماما صورت گرفت. پرسشنامهای حاوی 87 موضوع آموزشی در 6 مبحث طراحی و هر یک از موضوعات در مقیاس لیکرت از صفر تا ده نمره گذاری شد. دادههای فرم اطلاعاتی طبقه بندی، نمره گذاری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از 6 مبحث مطرح شده، مبحث بیماریهای زنان (54/1 ± 89/7) و اصول و مهارتهای بالینی (35/2 ± 05/6) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین نمرات را به خود اختصاص دادند. در زمینه بیماریهای مختلف به ترتیب موضوعات: خون ریزیهای غیرطبیعی دستگاه تناسلی (3/1 ± 32/9)، دیابت شیرین و حاملگی (27/1 ± 26/9)، سرطان سینه (97/1 ± 9)، کم خونیها (71/1 ± 87/8)، راههای پیشگیری از تولد نوزاد نارس (34/2 ± 44/8) و نحوه کنترل عفونت (06/3 ± 36/7)، دارای بیشترین میانگین نمرات بودند. ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی از نظر احساس نیاز به آموزش مداوم برخی موضوعات آموزشی دارای اختلاف آماری معنی داری بودند.
نتیجهگیری: اولویتهای آموزش مداوم ماماها با توجه به حوزه عملکرد ایشان به خصوص در زمینه مهارتهای بالینی، متفاوت است، بنابراین در طراحی برنامههای آموزش مداوم باید مورد توجه برنامهریزان و مجریان قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |