دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 47-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrouzifar S, Mousavi G. Comparison of continuing medical education (CME) priorities of midwives employed at health facilities and treatment centers of Kashan and Aran & Bidgol - 2010. jmed 2012; 7 (1) :35-47
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-69-fa.html
بهروزی فر صدیقه، موسوی سید غلام عباس. مقایسه اولویت‌های آموزش مداوم ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال 89-88. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (1) :35-47

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-69-fa.html


، sedighehbehrouzifar@yahoo.com
چکیده:   (20315 مشاهده)

 سابقه و اهداف: در آموزش مداوم علوم پزشکی توجه به توانمندسازی حرفه‌ای بر پایه نیاز جامعه و نیاز آموزشی فراگیران یک ضرورت است، مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه اولویت‌های آموزش مداوم ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال 89-88 انجام شد.

 روش بررسی: این پژوهش مقطعی- توصیفی بر روی 71 ماما صورت گرفت. پرسشنامه‌ای حاوی 87 موضوع آموزشی در 6 مبحث طراحی و هر یک از موضوعات در مقیاس لیکرت از صفر تا ده نمره گذاری شد. داده‌های فرم اطلاعاتی طبقه بندی، نمره گذاری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.

 یافته‌ها: از 6 مبحث مطرح شده، مبحث بیماری‌های زنان (54/1 ± 89/7) و اصول و مهارت‌های بالینی (35/2 ± 05/6) به ترتیب بیشترین و کم‌ترین میانگین نمرات را به خود اختصاص دادند. در زمینه بیماری‌های مختلف به ترتیب موضوعات: خون ریزی‌های غیرطبیعی دستگاه تناسلی (3/1 ± 32/9)، دیابت شیرین و حاملگی (27/1 ± 26/9)، سرطان سینه (97/1 ± 9)، کم خونی‌ها (71/1 ± 87/8)، راه‌های پیشگیری از تولد نوزاد نارس (34/2 ± 44/8) و نحوه کنترل عفونت (06/3 ± 36/7)، دارای بیشترین میانگین نمرات بودند. ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مراکز درمانی از نظر احساس نیاز به آموزش مداوم برخی موضوعات آموزشی دارای اختلاف آماری معنی داری بودند.

 نتیجه‌گیری: اولویت‌های آموزش مداوم ماماها با توجه به حوزه عملکرد ایشان به خصوص در زمینه مهارت‌های بالینی، متفاوت است، بنابراین در طراحی برنامه‌های آموزش مداوم باید مورد توجه برنامه‌ریزان و مجریان قرار گیرد.

 

متن کامل [PDF 353 kb]   (3915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/3/24 | انتشار: 1391/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb