مقدمه: یادگیری الکترونیکی مورد اقبال جهانی قرار گرفته، در عین حال به کارگیری آن مستلزم تغییرات رفتاری در اعضای هیأتعلمی است. یکی از گامهای اجرا و پایش یادگیری الکترونیکی، تجزیه تحلیل مخاطبان است. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره یادگیری الکترونیکی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته انجام شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان، همسانی درونی آن با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و روایی ساختاری بخش نگرش آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پرسشنامه به اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای پست الکترونیکی آکادمیک فعال بودند ارسال گردید. 218 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند.
نتایج: آلفای کرونباخ پرسشنامه 79/0 به دست آمد. در تحلیل عاملی بخش نگرش، کلیه سوالات در یک عامل بارگزاری شد و 53% از واریانس را تبیین میکرد. نگرش اعضای هیأتعلمی درباره یادگیری الکترونیکی بیش از نیمی از نمره کل (8/3 از 5) بوده ولی میزان آگاهی و عملکرد ایشان کمتر از نیمی از کل نمره قابل کسب بود. بین نمره دانش، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان بر اساس جنس، رتبه و سابقه کار تفاوت معنیداری مشاهده نشد ولی بین دانشکدهها تفاوت معنیدار بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان دهنده وضعیت دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأتعلمی دانشگاه است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه یادگیری الکترونیکی طی سالهای گذشته بسترسازی مناسبی نموده و ضمن راه اندازی سامانههای آموزشی و رشتههای مجازی، کارگاههای توانمندسازی متعددی برای اعضای هیأتعلمی برگزار کرده است؛ و نتایج این مطالعه میتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأتعلمی، برای بازبینی نیازهای آموزشی اعضای هیأتعلمی و برنامههای توانمندسازی آنها به کار گرفته شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |