دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 104-116 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Gharib M, Zolfaghari M, Mojtahedzadeh R, Ahmadian S. Knowledge, Attitude and Faculty Members’ performance on e-Learning in Tehran University of Medical Sciences. jmed. 2016; 11 (2) :104-116
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-633-fa.html
محمدی آیین، قریب میترا، ذوالفقاری میترا، مجتهدزاده ریتا، احمدیان سانا. دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره یادگیری الکترونیکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (2) :104-116

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-633-fa.html


مربی عضو هیات علمی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، gharibmi@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (3722 مشاهده)

مقدمه: یادگیری الکترونیکی مورد اقبال جهانی قرار گرفته، در عین حال به کارگیری آن مستلزم تغییرات رفتاری در اعضای هیأت‌علمی است. یکی از گام‌های اجرا و پایش یادگیری الکترونیکی، تجزیه تحلیل مخاطبان است. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره یادگیری الکترونیکی انجام شد.

روش‌ بررسی: مطالعه با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته انجام شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان، همسانی درونی آن با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و روایی ساختاری بخش نگرش آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پرسشنامه به اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای پست الکترونیکی آکادمیک فعال بودند ارسال گردید. 218 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند.

نتایج: آلفای کرونباخ پرسشنامه 79/0 به دست آمد. در تحلیل عاملی بخش نگرش، کلیه سوالات در یک عامل بارگزاری شد و 53% از واریانس را تبیین می‌کرد. نگرش اعضای هیأت‌علمی درباره یادگیری الکترونیکی بیش از نیمی از نمره کل (8/3 از 5) بوده ولی میزان آگاهی و عملکرد ایشان کمتر از نیمی از کل نمره قابل کسب بود. بین نمره دانش، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان بر اساس جنس، رتبه و سابقه کار تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد ولی بین دانشکده­ها تفاوت معنی‌دار بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان دهنده وضعیت دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه یادگیری الکترونیکی طی سال‌های گذشته بسترسازی مناسبی نموده و ضمن راه اندازی سامانه‌های آموزشی و رشته‌های مجازی، کارگاه‌های توانمندسازی متعددی برای اعضای هیأت‌علمی برگزار کرده است؛ و نتایج این مطالعه می‌تواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی، برای بازبینی نیازهای آموزشی اعضای هیأت‌علمی و برنامه‌های توانمندسازی آنها به کار گرفته شود.

متن کامل [PDF 281 kb]   (630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb