Yasayi S, Davari A, Azizian F, Ghafari Torghi M. Reasons for Students' Absenteeism in Classroom: viewpoints of dental students and faculty members of Yazd School of Medicine. jmed 2016; 10 (4) :278-285
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-534-fa.html
یاسائی صغری، داوری عبدالرحیم، عزیزیان فاطمه، غفاریطرقی مهرداد. بررسی علل عدم حضور دانشجویان در کلاسهای دروس نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :278-285
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-534-fa.html
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دفترمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، azizianf@gmail.com
چکیده: (14309 مشاهده)
مقدمه: رسالت اصلی دانشگاه پرورش نیروی انسانی و ایجاد خلاقیت و نوآوری است که کلاسهای درس سرآغازی برای انتقال مفاهیم و نیز تجربیات اساتید به دانشجویان و درک بهتر مطالب درسی است. پژوهش حاضر بهمنظور تعیین عوامل مؤثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاسهای درس نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1393 انجام گردید.
روشبررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 بهصورت سرشماری برروی دانشجویان مقطع بالینی دکترای عمومی دندانپزشکی سراسری و بینالملل و اساتید هیأتعلمی انجام شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته حاوی 20 سوال در طیف 5 درجهای لیکرت جمعآوری گردید.
نتایج: از 115 نفر دانشجویی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند 77 نفر (8/67%) مونث و 38 نفر (2/32%) مذکر بودند. از بین عوامل موثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاسهای دروس نظری از دیدگاه اساتید، بیشترین میانگین نمره بهترتیب مربوط به اجازه جزوه نویسی و ضبط صدای استاد (38/4%)، برگزاری کلاسها آخر وقت (05/4%)، بیاهمیت بودن موضوع (61/3%) و دور بودن مسیر دانشگاه و نداشتن وسیله ایاب و ذهاب (61/2%) میباشد. از دیدگاه دانشجویان نیز داشتن امتحان قبل و بعد از کلاس (99/3%)، دوست نداشتن خصوصیات رفتاری استاد (63/3%)، بیعلاقه بودن موضوع (33/3%) و دور بودن مسیر دانشگاه و نداشتن وسیله ایاب و ذهاب (27/3%) بهترتیب بیشترین میانگین نمره را به خود اختصاص دادند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که حضور و یا عدم حضور در کلاس درس متاثر از عوامل مربوط به هردو گروه مدرسین و دانشجویان میباشد و علاقه دانشجویان به موضوع درس، روش تدریس و استفاده استاد از تکنیکهای خلاق و جدید، خصوصیات اخلاقی و رفتاری استاد و زمان برگزاری کلاسها است که میزان و تداوم حضور را تعیین میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1394/1/23 | پذیرش: 1394/9/7 | انتشار: 1394/12/11