دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 278-285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yasayi S, Davari A, Azizian F, Ghafari Torghi M. Reasons for Students' Absenteeism in Classroom: viewpoints of dental students and faculty members of Yazd School of Medicine. jmed. 2016; 10 (4) :278-285
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-534-fa.html
یاسائی صغری، داوری عبدالرحیم، عزیزیان فاطمه، غفاری‌طرقی مهرداد. بررسی علل عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های دروس نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه‌ علوم پزشکی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (4) :278-285

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-534-fa.html


کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دفترمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، azizianf@gmail.com
چکیده:   (5484 مشاهده)
مقدمه: رسالت اصلی دانشگاه پرورش نیروی انسانی و ایجاد خلاقیت و نوآوری است که کلاس‌های درس سرآغازی برای انتقال مفاهیم و نیز تجربیات اساتید به دانشجویان و درک بهتر مطالب درسی است. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین عوامل مؤثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های درس نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1393 انجام گردید. روش‌بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 به‌صورت سرشماری بر‌روی دانشجویان مقطع بالینی دکترای عمومی دندانپزشکی سراسری و بین‌الملل و اساتید هیأت‌علمی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته حاوی 20 سوال در طیف 5 درجه‌ای لیکرت جمع‌آوری گردید. نتایج: از 115 نفر دانشجویی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند 77 نفر (8/67%) مونث و 38 نفر (2/32%) مذکر بودند. از بین عوامل موثر بر عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های دروس نظری از دیدگاه اساتید، بیشترین میانگین نمره به‌ترتیب مربوط به اجازه جزوه نویسی و ضبط صدای استاد (38/4%)، برگزاری کلاس‌ها آخر وقت (05/4%)، بی‌اهمیت بودن موضوع (61/3%) و دور بودن مسیر دانشگاه و نداشتن وسیله ایاب و ذهاب (61/2%) می‌باشد. از دیدگاه دانشجویان نیز داشتن امتحان قبل و بعد از کلاس (99/3%)، دوست نداشتن خصوصیات رفتاری استاد (63/3%)، بی‌علاقه بودن موضوع (33/3%) و دور بودن مسیر دانشگاه و نداشتن وسیله ایاب و ذهاب (27/3%) به‌ترتیب بیشترین میانگین نمره را به خود اختصاص دادند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که حضور و یا عدم حضور در کلاس درس متاثر از عوامل مربوط به هردو گروه مدرسین و دانشجویان می‌باشد و علاقه دانشجویان به موضوع درس، روش تدریس و استفاده استاد از تکنیک‌های خلاق و جدید، خصوصیات اخلاقی و رفتاری استاد و زمان برگزاری کلاس‌ها است که میزان و تداوم حضور را تعیین می‌کند.
متن کامل [PDF 229 kb]   (833 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb