مقدمه : سرمایه انسانی از ابزارهای مهم توسعه است. یکی از منابع انسانی مهم در کشور و بهخصوص در موسسات آموزش عالی و پژوهشکدهها و موسسات تحقیقاتی، استعدادهای درخشان میباشد. از جمله اقداماتی که در ایران در این خصوص صورت گرفته ایجاد دفترهای استعداد درخشان میباشد که رسالت آنها شناسایی استعدادهای برتر است. در این بین نقش دانشگاه بهعنوان سازمانی که این فرهیختگان در آن به فعالیت علمی مشغول هستند، قابل توجه میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع و عوامل انگیزشی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.
روش بررسی : تحقیق حاضر مطالعهای کیفی و مقطعی است و در سال 92 انجام شده است . نمونهگیری به صورت نمونهی در دسترس و روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه ساختاریافته انجام گرفت و نهایتاً دادهها به روش تحلیل چارچوبی، تحلیل شدند.
نتایج : یافتههای حاصل از مطالعه حاضر شامل دو کد اصلی موانع انگیزشی و عوامل انگیزشی است. در بخش اول موانع انگیزشی با سه کد مشکل ساختاری، ضعف ارتباطی و مشکلات عملکردی و 8 کد فرعی عنوان شده است. بخش دوم این مطالعه شامل ارائه راهکارهای انگیزشی به منظور بهبود عملکرد دفتر از دیدگاه شرکتکنندگان در پژوهش میباشد.
نتیجهگیری : دفتر استعداد درخشا ن برای انجام رسالت خود، جهت شناسایی استعدادهای برتر و تبدیل این استعدادها به افراد نخبه نیازمند ایجاد اصلاحاتی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |