سابقه و اهداف: لازمه ایجاد موفقیت در
تحقق اهداف آموزشی هر کشوری وابسته به ارکانی چون استاد، دانشجو و محیط آموزشی
است. لذا شناسایی عوامل تأثیرگذار بر شیوههای تدریس یک استاد و پرداختن به آنها از
دیدگاه دانشجویان دارای اولویت ویژه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهمترین مؤلفههای
مؤثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسیارشد انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه تحلیلی حاضر در سال 1392 بر روی
کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به
روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای
شامل دو بخش سؤالات دموگرافیک و 9 مؤلفه تاثیرگذار بر تدریس اثربخش بود که از نظر
روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده روش تحلیل
سلسله مراتبی و نرم افزار 11 Expert
Choice صورت پذیرفت.
یافته ها: از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه عامل
بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب با 216/0 بیشترین اهمیت و عامل
ارزیابی دانشجویان درهرجلسه، میان ترم و پایان ترم با 057/0 کمترین اهمیت را در
تدریس اثربخش یک استاد داشتند. همچنین بین دانشجویان مذکر و مؤنث و اهمیت مؤلفههای
تأثیرگذار بر تدریس اثربخش رابطه معناداری مشاهده نشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |