دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 58-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadigh Maroufi S, َMohammadi A, Mousavi M, Raadabadi M. study of most important factors influencing the effectiveness of teaching from viewpoint of graduate students: AHP model approach. jmed. 2014; 9 (3) :58-66
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-431-fa.html
صدیق معروفی شهنام، محمدی آیین، موسوی مسعود، رعدآبادی مهدی. تعیین مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (3) :58-66

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-431-fa.html


مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهش در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، mehdiraadabadi@gmail.com
چکیده:   (9320 مشاهده)
 

سابقه و اهداف: لازمه ایجاد موفقیت در تحقق اهداف آموزشی هر کشوری وابسته به ارکانی چون استاد، دانشجو و محیط آموزشی است. لذا شناسایی عوامل تأثیرگذار بر شیوه‌های تدریس یک استاد و پرداختن به آن‌ها از دیدگاه دانشجویان دارای اولویت ویژه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی‌ارشد انجام گرفت.

 

روش‌ بررسی: مطالعه تحلیلی حاضر در سال 1392 بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای شامل دو بخش سؤالات دموگرافیک و 9 مؤلفه تاثیرگذار بر تدریس اثربخش بود که از نظر روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده روش تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار 11 Expert Choice صورت پذیرفت.

 

یافته ها: از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه عامل بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب با 216/0 بیشترین اهمیت و عامل ارزیابی دانشجویان درهرجلسه، میان ترم و پایان ترم با 057/0 کمترین اهمیت را در تدریس اثربخش یک استاد داشتند. همچنین بین دانشجویان مذکر و مؤنث و اهمیت مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تدریس اثربخش رابطه معناداری مشاهده نشد.

 نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بیان شیوا، ساده و انتقال واضح مطالب بیشترین تأثیر را بر اثربخشی تدریس دارد، لذا ضروری است مسئولین آموزش سطح کلان دانشگاه برای ارتقا وضع موجود به کیفیت تدریس اثربخش توجه نمایند که برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب و هدفمند می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند
متن کامل [PDF 186 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb