سابقه و اهداف : محیط آموزشی- پژوهشی و عوامل اجتماعی از مهمترین عوامل درون دانشگاهی تأثیرگذار بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان میباشند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش محیط آموزشی- پژوهشی و عوامل اجتماعی دانشگاه در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
روشبررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکدههای پرستاری و مامایی، داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی نمونهای به حجم 185 نفر انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای محیط آموزشی- پژوهشی دانشگاه، عوامل اجتماعیدانشگاه و خودکارآمدی پژوهشی بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از روشهای آمار استنباطی نیز استفاده شد .
یافتهها: بر اساس یافتهها بین محیط آموزشی- پژوهشی و عوامل اجتماعی دانشگاه و مؤلفههای آنان با خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0 > P ). خودکارآمدی پژوهشی از طریق محیط آموزشی - پژوهشی و عوامل اجتماعی دانشگاه و مؤل فههای آنها قابل پیش بینی بود. نتایج آزمون t تک نمونهای نیز نشان داد که وضعیت خودکارآمدی پژوهشی در حد مطلوبی نمیباشد. همچنین از لحاظ کل مقیاس خودکارآمدی پژوهشی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد (54/0 = P ، 60/0- =(181) t ).اما نتایج آزمون مانووا نشان دادند که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ مؤلفههای خودکارآمدی پژوهشی فقط در خرده مؤلفه خودکارآمدی در مهارتها تفاوت معنیداری وجود دارد (000/0 = P ، 80/14 = (181،1) F ) .
نتیجهگیری: وضعیت خودکارآمدی پژوهشی در حد مطلوبی نمیباشد، اما با توجه به نتایج این پژوهش محیط آموزشی – پژوهشی و عوامل اجتماعی مطلوب میتوانند باعث ارتقاء خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان گردند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |