دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 17-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh S, KarimiMoonaghi H, Haghir H, JafaeiDalooei R, Saadatyar F. Effect of pop quiz on learning of medical students in neuroanatomy course. jmed 2014; 9 (3) :10-17
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-311-fa.html
علیزاده سمیه، کریمی مونقی حسین، حقیر حسین، جفایی دلویی رضا، سعادت یار فریده سادات. تاثیر پاپ کوییز بریادگیری دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه در درس نوروآناتومی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (3) :10-17

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-311-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، jafaeidr901@mums.ac.ir
چکیده:   (14901 مشاهده)
سابقه و اهداف: پاپ کوییز آزمون های کوتاهی هستند که در طول ترم، بدون اطلاع قبلی دانشجویان ودرفواصل زمانی نامنظم جهت ارزشیابی تکوینی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر پاپ کوییز بر یادگیری دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر، بصورت نیمه تجربی در ترم اول سال تحصیلی 92-1391 انجام شد و 120 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشکده پزشکی که درس آناتومی اعصاب را می‌گذراندند بصورت تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. تدریس در دو گروه شاهد و آزمون توسط یک استاد و با محتوای مشابه انجام گرفت. در طول ترم، 8 کوییز از محتوای تدریس شده برای گروه آزمون برگزار شد. در پایان ترم از هر دو گروه آزمون یکسانی به عمل آمد. نمرات آزمون پایانی وارد نرم افزارSPSS 16 گردید. با استفاده از آزمون‌های توصیفی میانگین نمرات هر دو گروه تعیین شد. سپس برای تعیین تاثیر آزمون‌ها بر یادگیری دانشجویان، از آزمون T مستقل استفاده گردید. یافته‌ها: بررسی میانگین نمرات حاصل از آزمون پایانی نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در گروه آزمون 57/13و در گروه شاهد 32/14 بود. انحراف معیار نمرات در گروه آزمون73/2 و در گروه شاهد انحراف معیار نمرات 04/3 بود. هرچند یادگیری در گروه شاهد بیشتر بود ولی داده‌های حاصل از آزمون Tمستقل، نشان داد که این تفاوت معنی دار نیست (41/0P=). نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر برگزاری پاپ کوییزها به عنوان ارزشیابی تکوینی تأثیری بر نمرات حاصل از آزمون پایانی دانشجویان علوم پایه پزشکی نداشته است. از دلایلی که برای این نتایج می‌توان متصور بود تاثیر سایر عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان است.
متن کامل [PDF 336 kb]   (2888 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/7/12 | پذیرش: 1393/7/15 | انتشار: 1393/10/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb