سابقه و اهداف : یکی از روشهای ارزشیابی در ارتقاء دستیاری پزشکی آزمونهای چند گزینهای است. این مطالعه با هدف بررسی روند پنج ساله طراحی آزمونهای چند گزینهای ارتقاء دستیاری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر کمی و کیفی (در سالهای 91-1387 ) انجام شد.
روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی - طولی از نوع روند پژوهی بود. 63 آزمون (9600 سؤال) از لحاظ شاخصهای ضریب دشواری، ضریب تمییز و اعتبار کل آزمون، درصد تاکسونومی I و II و III و درصد سؤالات بدون اشکال ساختاری بررسی شدند. ابزار جمع آوری دادهها خروجی نرم افزار آنالیز کمی و گزارشات آنالیز کیفی بودند که با نرم افزار SPSS V18 و آزمونهای -test t ، کای دو، ANOVA و کروسکال والیس تحلیل شدند.
یافتهها: در طول پنج سال میانگینهای ضریب دشواری کل سؤالات 62/0، ضریب تمییز 27/0 و ضریب اعتبار 88/0 و در محدوده قابل قبول بود، ولی میانگینهای درصد تاکسونومی I سؤالات 44/33%، تاکسونومی II و III 55/66% و درصد سؤالات بدون اشکال ساختاری 59/62% بود که کمتر از محدوده قابل قبول بود. همچنین تفاوت آماری معنی داری بین شاخصهای ضریب دشواری (001/0 P= )، اعتبار کل آزمون (017/0 P= )، میانگین تاکسونومی I (001/0 P= ) و تاکسونومی II و II I (006/0 P= ) در طول پنج دوره آزمون وجود داشت.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، کاهش میانگین تاکسونومی II و III و افزایش تاکسونومی I در دوره پنج ساله بررسی آزمونهای ارتقاء دستیاری پیشنهاد کننده استفاده از برنامههای آموزشی ارتقاء دانش علمی طراحان آزمونهای ارتقاء دستیاری است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |