دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 64-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourmirza kalhori R, rezeai M, Karami Matin B, Roshan Pour F. A survey of quality and quantity indexes of multiple choice question (MCQ) exams of medical residents at Kermanshah University of Medical Sciences: 2008-2012. jmed. 2014; 8 (4) :64-75
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-288-fa.html
پورمیرزا کلهری رضا، رضایی منصور، کرمی متین بهزاد، روشن پور فرح. بررسی روند پنج ساله طراحی آزمون‌های چندگزینه‌ای ارتقاء دستیاری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر کمی و کیفی: 1391-1387. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (4) :64-75

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-288-fa.html


، froshanpour7@ymail.com
چکیده:   (8783 مشاهده)

سابقه و اهداف : یکی از روش‌های ارزشیابی در ارتقاء دستیاری پزشکی آزمون‌های چند گزینه‌ای است. این مطالعه با هدف بررسی روند پنج ساله طراحی آزمون‌های چند گزینه‌ای ارتقاء دستیاری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر کمی و کیفی (در سال‌های 91-1387 ) انجام شد.

روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی - طولی از نوع روند پژوهی بود. 63 آزمون (9600 سؤال) از لحاظ شاخص‌های ضریب دشواری، ضریب تمییز و اعتبار کل آزمون، درصد تاکسونومی I و II و III و درصد سؤالات بدون اشکال ساختاری بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها خروجی نرم افزار آنالیز کمی و گزارشات آنالیز کیفی بودند که با نرم افزار SPSS V18 و آزمون‌های -test t ، کای دو، ANOVA و کروسکال والیس تحلیل شدند.

یافته‌ها: در طول پنج سال میانگین‌های ضریب دشواری کل سؤالات 62/0، ضریب تمییز 27/0 و ضریب اعتبار 88/0 و در محدوده قابل قبول بود، ولی میانگین‌های درصد تاکسونومی I سؤالات 44/33%، تاکسونومی II و III 55/66% و درصد سؤالات بدون اشکال ساختاری 59/62% بود که کمتر از محدوده قابل قبول بود. همچنین تفاوت آماری معنی داری بین شاخص‌های ضریب دشواری (001/0 P= )، اعتبار کل آزمون (017/0 P= )، میانگین تاکسونومی I (001/0 P= ) و تاکسونومی II و II I (006/0 P= ) در طول پنج دوره آزمون وجود داشت.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، کاهش میانگین تاکسونومی II و III و افزایش تاکسونومی I در دوره پنج ساله بررسی آزمون‌های ارتقاء دستیاری پیشنهاد کننده استفاده از برنامه‌های آموزشی ارتقاء دانش علمی طراحان آزمون‌های ارتقاء دستیاری است.

متن کامل [PDF 344 kb]   (1593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb