سابقه و اهداف: المپیادهای علمی با هدف ارزیابی میزان خلاقیت، مهارت حل مسئله، قدرت استدلال و تصمیمگیری و توان انجام کار گروهی داوطلبین برگزار میشود تا بدین طریق با شناسایی افراد دارای استعدادهای برتر، بهرهبرداری شایسته از آنها به عمل آید. به منظور بررسی کیفیت، محتوا و سطح دستیابی به اهداف چهارمین المپیاد دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور از دیدگاه شرکت کنندگان منتخب انجام گرفت
روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بوده که در سه ماهه چهارم 1391 انجام گرفت. جامعه پژوهش داوطلبین منتخب چهارمین المپیاد علمی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور بودند که به صورت سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. دادهها در نرمافزار SPSS 18 و در سطح معنیداری 05/0>P تحلیل شد.
یافتهها: از بین 230 منتخب کشوری مورد مطالعه، 61 نفر (27 درصد) از منتخبین کشوری کمیت و کیفیت فعالیتهای ایجاد آمادگی دانشگاه محل تحصیل خود را در سطح خیلی زیاد و زیاد، 76 نفر (34 درصد) متوسط و 88 نفر (39 درصد) کم و خیلی کم ارزیابی کردند. میانگین سطح کیفیت برگزاری آزمون کشوری 1±1/3 و میانگین سطح دستیابی به اهداف اصلی در حد 1±3 قضاوت شده است. بین سطح ایجاد آمادگی درون دانشگاهی و تیپ دانشگاهی رابطه معنیدار وجود داشت (001/0=P). بین سن، جنس، مقطع تحصیلی، ترم تحصیلی و حیطه منتخب با سطح ایجاد آمادگی، کیفیت برگزاری آزمون کشوری و سطح دستیابی به اهداف المپیاد رابطه معنیدار وجود نداشت (05/0<P).
نتیجهگیری:
سطح ایجاد آمادگی درون دانشگاهی، کیفیت برگزاری آزمون کشوری و دستیابی به اهداف
مورد نظر المپیاد در حد متوسط بوده که نیاز به ارتقاء در دورههای بعدی دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |