دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 56-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasrollahpour Shirvani S, Javanian M, Shabestani Monfared A, Jahanian I. Assessment of the 4th Medical Students' Scientific Olympiad in Iran: Theory to action and viewpoints of the participants. jmed 2014; 9 (1) :45-56
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-249-fa.html
نصرالله پور شیروانی سیدداود، جوانیان مصطفی، شبستانی منفرد علی، جهانیان ایمان. کیفیت، محتوا و سطح دستیابی به اهداف در چهارمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: دیدگاه داوطلبین. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (1) :45-56

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-249-fa.html


، dnshirvani@gmail.com
چکیده:   (14949 مشاهده)

 سابقه و اهداف: المپیادهای علمی با هدف ارزیابی میزان خلاقیت، مهارت حل مسئله، قدرت استدلال و تصمیم‌گیری و توان انجام کار گروهی داوطلبین برگزار می‌شود تا بدین طریق با شناسایی افراد دارای استعدادهای برتر، بهره‌برداری شایسته از آن‌ها به عمل آید. به منظور بررسی کیفیت، محتوا و سطح دستیابی به اهداف چهارمین المپیاد دانشگاه­های علوم پزشکی سراسر کشور از دیدگاه شرکت کنندگان منتخب انجام گرفت 

روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بوده که در سه ماهه چهارم 1391 انجام گرفت. جامعه پژوهش داوطلبین منتخب چهارمین المپیاد علمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بودند که به صورت سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 18 و در سطح معنی‌داری 05/0>P تحلیل شد.

یافته‌ها: از بین 230 منتخب کشوری مورد مطالعه، 61 نفر (27 درصد) از منتخبین کشوری کمیت و کیفیت فعالیت‌های ایجاد آمادگی دانشگاه محل تحصیل خود را در سطح خیلی زیاد و زیاد، 76 نفر (34 درصد) متوسط و 88 نفر (39 درصد) کم و خیلی کم ارزیابی کردند. میانگین سطح کیفیت برگزاری آزمون کشوری 1±1/3 و میانگین سطح دستیابی به اهداف اصلی در حد 1±3 قضاوت شده است. بین سطح ایجاد آمادگی درون دانشگاهی و تیپ دانشگاهی رابطه معنی‌دار وجود داشت (001/0=P). بین سن، جنس، مقطع تحصیلی، ترم تحصیلی و حیطه منتخب با سطح ایجاد آمادگی، کیفیت برگزاری آزمون کشوری و سطح دستیابی به اهداف المپیاد رابطه معنی‌دار وجود نداشت (05/0<P).

نتیجه‌گیری: سطح ایجاد آمادگی درون دانشگاهی، کیفیت برگزاری آزمون کشوری و دستیابی به اهداف مورد نظر المپیاد در حد متوسط بوده که نیاز به ارتقاء در دوره‌های بعدی دارد.

متن کامل [PDF 1720 kb]   (3117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1393/1/25 | انتشار: 1393/4/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb