سابقه و اهداف: ارزشیابی برنامههای آموزشی جزء جدایی ناپذیر یک نظام آموزشی است که به مدیران برای رسیدن به تصمیمهای بهتر در مورد برنامه آموزشی کمک میکند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برگزاری کارگاه آموزشی «ارزشیابی برنامههای ارتقاء سلامت» برای پرسنل بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، کارگاه آموزشی «ارزشیابی برنامههای ارتقاء سلامت» بر اساس الگوی کرک پاتریک ارزشیابی شد. دادههای مطالعه از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته در انتهای کارگاه جمع آوری شد و توسط نرم افزار SPSS V19 با استفاده از آزمونهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین رضایت شرکتکنندگان (19 نفر) از شیوه تدریس و شرایط برگزاری کارگاه به ترتیب 89/7±97/38 و 62/5±67/45 بود. افزایش آگاهی با رضایت از شیوه تدریس ارتباط مثبت معنیدار داشت (007/0=P، 684/0=r ). ارزیابی کلی شرکتکنندگان از کارگاه (67/2±47/18) ارتباط آماری مثبت و معنیداری با شرایط برگزاری کارگاه نشان داد (019/0=P، 545/0=r) و همچنین تمایل 5/89 درصد شرکتکنندگان برای ارزشیابی برنامههای ارتقاء سلامت در حد متوسط به بالا بود.
نتیجهگیری: بهتر است در راستای توجه به مدرسین و شیوه
تدریس آنها در برگزاری کارگاههای آموزشی به شرایط برگزاری کارگاه نیز توجه نمود
و در استفاده از مدل کرک پاتریک، بهتر است علاوه بر گزارش توصیفی نتایج، تحلیلهای
آماری مناسب انجام شود تا بتوان به مقایسههای ارزشمند و نتایج بهتری دست یافت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |