دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy S, Karimi M, kamalikhah T, Zare Harofte F, Mirzaee M. Effectiveness of “Health Promotion Evaluation” workshop using Kirkpatrick Model . jmed 2014; 8 (4) :11-20
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-206-fa.html
مظلومی محمود آباد سید سعید، کریمی مسعود، کمالی خواه طاهره، زارع هرفته فاطمه، میرزایی محسن. تحلیل اثربخشی کارگاه ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس الگوی کرک پاتریک. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (4) :11-20

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-206-fa.html


، masoudkrm@yahoo.com
چکیده:   (20134 مشاهده)

 سابقه و اهداف: ارزشیابی برنامه‌های آموزشی جزء جدایی ناپذیر یک نظام آموزشی است که به مدیران برای رسیدن به تصمیم‌های بهتر در مورد برنامه آموزشی کمک می‌کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برگزاری کارگاه آموزشی «ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت» برای پرسنل بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد صورت گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، کارگاه آموزشی «ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت» بر اساس الگوی کرک پاتریک ارزشیابی شد. داده‌های مطالعه از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته در انتهای کارگاه جمع آوری شد و توسط نرم افزار SPSS V19 با استفاده از آزمون‌های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین رضایت شرکت‌کنندگان (19 نفر) از شیوه تدریس و شرایط برگزاری کارگاه به ترتیب 89/7±97/38 و 62/5±67/45 بود. افزایش آگاهی با رضایت از شیوه تدریس ارتباط مثبت معنی‌دار داشت (007/0=P، 684/0=r ). ارزیابی کلی شرکت‌کنندگان از کارگاه (67/2±47/18) ارتباط آماری مثبت و معنی‌داری با شرایط برگزاری کارگاه نشان داد (019/0=P، 545/0=r) و همچنین تمایل 5/89 درصد شرکت‌کنندگان برای ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت در حد متوسط به بالا بود.

نتیجه‌گیری: بهتر است در راستای توجه به مدرسین و شیوه تدریس آن‌ها در برگزاری کارگاه‌های آموزشی به شرایط برگزاری کارگاه نیز توجه نمود و در استفاده از مدل کرک پاتریک، بهتر است علاوه بر گزارش توصیفی نتایج، تحلیل‌های آماری مناسب انجام شود تا بتوان به مقایسه‌های ارزشمند و نتایج بهتری دست یافت.

 

 

 

متن کامل [PDF 1229 kb]   (3916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1391/10/19 | پذیرش: 1392/7/8 | انتشار: 1392/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb