دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 1310-1296 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nahardani S Z, Soltani Arabshahi K, zhianifard A, rahimian N. A Framework for Virtual Clinical Education Transformation: A Platform for Resilience in Educational Systems. jmed 2025; 20 (3) :1296-1310
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1586-fa.html
نهاردانی سیده زهرا، سلطانی عربشاهی سید کامران، ژیانی فرد اکرم، رحیمیان ندا. چارچوب تحول آموزش بالینی مجازی: بستری برای تاب آوری نظام های آموزشی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (3) :1296-1310

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1586-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، rahimian.n@iums.ac.ir
چکیده:   (21 مشاهده)
سابقه و هدف: یادگیری الکترونیکی به عنوان پارادایمی تحولآفرین در آموزش پزشکی، با تأکید بر عدالت آموزشی، حذف محدودیتهای جغرافیایی و یادگیری مادامالعمر، به یکی از محورهای سیاستگذاری آموزش عالی تبدیل شده است. ادغام فناوریهای نوین آموزشی در آموزش بالینی، چالشهای طراحی برنامه درسی بالینی و نیاز به اساتید مجهز به مهارتهای دیجیتال را آشکار ساخته است. این مطالعه با هدف ارائه چارچوب تحول آموزش بالینی مجازی بهمنظور افزایش تاب‌آوری سیستم آموزش بهداشت طراحی شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع تحقیق کیفی در سه فاز انجام شده است. فاز اول از نوع تحلیل محتوای قراردادی، با هدف تبیین دیدگاه اعضای هیات علمی بالینی در خصوص آموزش بالینی الکترونیکی ، از طریق رویکرد استقرایی انجام گرفت. در فاز دوم مطالعه با استفاده از یافته های فاز اول پیشنویس چارچوب اولیه تحول آموزش بالینی مجازی نهیه شد و در فاز سوم با استفاده از پنل خبرگان چارچوب اولیه مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها از 842 کد اولیه 21 زیر طبقه به وجود آمد سپس 9 طبقه اصلی از زیر طبقه ها و نهایت 4 درون مایه: "فرصت‌های اثربخش آموزش الکترونیکی"، "نقش مکمل آموزش الکترونیکی"، "غفلت از بعد فرهنگی و اجتماعی کوریکولوم" و "نارسایی آموزش الکترونیکی" پدیدار گشت.
نتیجه گیری: آموزش بالینی الکترونیکی در قالب یک مکمل کارآمد، با بهرهگیری از فناوریهای نوینی قابلیت تکمیل فرآیند یادگیری را داراست فناوریهای آموزشی پیشرفته به عنوان ابزاری راهبردی، همسو با اهداف آموزشی، به تقویت تابآوری نظام آموزشی کمک میکنند.
 
متن کامل [PDF 910 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/5/28 | پذیرش: 1404/8/7 | انتشار: 1404/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb