دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 1189-1174 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheriamiri Z, jouybari L, Mancheri, Mahmoodi-Shan G. Review of Successful Educational Programs in the Clinical Nursing Doctorate in Mental Health. jmed 2025; 20 (2) :1174-1189
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1576-fa.html
باقری امیری زهرا، جویباری لیلا، منچری حمیده، محمودی شن غلامرضا. بررسی برنامه‌های آموزشی موفق در دوره دکترای بالینی پرستاری سلامت روان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (2) :1174-1189

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1576-fa.html


دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. ، : zahrabagheriamiri@gmail.com
چکیده:   (42 مشاهده)
مقدمه: دکترای پرستاری بالینی(DNP) Doctor of Nursing Practice استراتژی مؤثر برای آماده‌سازی پرستاران در پیشرفته‌ترین سطح پرستاری است. ایالت متحده آمریکا، به عنوان پیشگام در اجرای این برنامه ، نقش مؤثری در طراحی و توسعه این برنامه در سایر کشورها دارد. این مطالعه با هدف معرفی برنامه‌های آموزشی موفق در دوره دکترا پرستاری بالینی سلامت روان انجام‌ شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تطبیقی با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای Beredy در سال 1404 انجام شد. جست‌وجو در سایت دانشگاه‌های معتبر و پیشگام ارائه‌دهنده این برنامه، از جمله دانشگاه‌های جان هاپکینز، راش، واشنگتن و سان‌فرانسیسکو آمریکا انجام شد. سپس اجزا و شاخص ‌های مهم برنامه‌های درسی بر اساس مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تحلیل شدند.
نتایج: در برنامه‌ آموزشی این چهار دانشکده بر ارزش‌های بنیادین مانند احترام، صداقت، مسئولیت‌پذیری و تعالی تأکید شده‌است. این برنامه‌ها با محوریت عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستارانی تربیت می‌کنند که توانایی تشخیص و مدیریت اختلالات روانی حاد و مزمن را داشته و در تیم‌های تخصصی بین‌رشته‌ای، خدمات مراقبتی و آموزشی مؤثری به بیماران، خانواده‌ها و جوامع ارائه می‌دهند.
نتیجه‌گیری: برنامه دکترای بالینی پرستاری در این چهار دانشکده با هدف تربیت پرستاران متخصص برای ارائه مراقبت‌های روانپرستاری به بیماران و خانواده‌هایشان اجرا می‌شود. با توجه به رشد حرفه پرستاری و تخصصی شدن آن استفاده از تجربیات آموزشی این دانشکدهها می‌تواند الگویی برای اجرای این برنامه در ایران و سایر کشورها باشد.
 
متن کامل [PDF 723 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1404/4/25 | پذیرش: 1404/6/23 | انتشار: 1404/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb