Hamidian M, Mazidimoradi A, Jor A, Salehiniya H, Saravani S, Gazmeh H et al . Investigating the Academic Adjustment Status and Related Factors in Students of Zabol University of Medical Sciences. jmed 2025; 20 (3) :1269-1279
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1569-fa.html
حمیدیان محسن، مزیدی مرادی افروز، جر انیس، صالحی نیا حمید، سراوانی سلیمان، گزمه حنانه و همکاران.. ارزیابی میزان سازگاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (3) :1269-1279
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1569-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، shahabiniaz@gmail.com
چکیده: (32 مشاهده)
مقدمه: سازگاری تحصیلی یکی از مؤلفههای مهم موفقیت دانشجویان در محیط دانشگاه است. شناسایی دقیق این عوامل میتواند به برنامهریزی هدفمند در حوزه روانشناسی آموزشی کمک نماید. بنابراین، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان سازگاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان علوم پزشکی زابل انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی بر روی ۲۲۰ نفر از دانشجویان انجام شد. سازگاری تحصیلی با پرسشنامه سازگاری تحصیلی دانشجویان فرحبخش و همکاران سنجیده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنیداری کمتر از 05/0 انجام شد.
نتایج: در این مطالعه 9/57 % از دانشجویان دختر، 6/90 % مجرد، 3/68 % ساکن خوابگاههای دانشجویی، 9/60 % در دانشکده پرستاری و 6/35 % در ترمهای تحصیلی 7 و 8 و 3/69 % در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند. میانگین نمره سازگاری تحصیلی83/11 ± 86/72 بود و در پسران بهطور معناداری بالاتر از دختران بود (p=0.012). نمره سازگاری تحصیلی بر اساس وضعیت تأهل، محل سکونت، ترم تحصیلی، دانشکده، مقطع تحصیلی و سن، تفاوت معناداری نشان نداد (p>0.05).
نتیجهگیری: سازگاری تحصیلی در این دانشجویان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشت و متغیر جنسیت بهطور معناداری در این زمینه مؤثر بود. به نظر میرسد، تمرکز برنامههای آموزشی و مشاورهای بر ارتقای مهارتهای روانشناختی و تطابق فردی دانشجویان می-تواند در بهبود سازگاری تحصیلی مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1404/3/19 | پذیرش: 1404/9/24 | انتشار: 1404/9/30