دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 1279-1269 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidian M, Mazidimoradi A, Jor A, Salehiniya H, Saravani S, Gazmeh H et al . Investigating the Academic Adjustment Status and Related Factors in Students of Zabol University of Medical Sciences. jmed 2025; 20 (3) :1269-1279
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1569-fa.html
حمیدیان محسن، مزیدی مرادی افروز، جر انیس، صالحی نیا حمید، سراوانی سلیمان، گزمه حنانه و همکاران.. ارزیابی میزان سازگاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (3) :1269-1279

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1569-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، shahabiniaz@gmail.com
چکیده:   (32 مشاهده)
مقدمه: سازگاری تحصیلی یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت دانشجویان در محیط دانشگاه است. شناسایی دقیق این عوامل می‌تواند به برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه روانشناسی آموزشی کمک نماید. بنابراین، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان سازگاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان علوم پزشکی زابل انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی بر روی ۲۲۰ نفر از دانشجویان انجام شد. سازگاری تحصیلی با پرسشنامه سازگاری تحصیلی دانشجویان فرحبخش و همکاران سنجیده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 انجام شد.
نتایج: در این مطالعه 9/57 % از دانشجویان دختر، 6/90 % مجرد، 3/68 % ساکن خوابگاه‌های دانشجویی، 9/60 % در دانشکده پرستاری و 6/35 % در ترم‌های تحصیلی 7 و 8 و 3/69 % در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند. میانگین نمره سازگاری تحصیلی83/11 ± 86/72 بود و در پسران به‌طور معناداری بالاتر از دختران بود (p=0.012). نمره سازگاری تحصیلی بر اساس وضعیت تأهل، محل سکونت، ترم تحصیلی، دانشکده، مقطع تحصیلی و سن، تفاوت معناداری نشان نداد (p>0.05).
نتیجه‌گیری: سازگاری تحصیلی در این دانشجویان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشت و متغیر جنسیت به‌طور معناداری در این زمینه مؤثر بود. به نظر میرسد، تمرکز برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای بر ارتقای مهارت‌های روان‌شناختی و تطابق فردی دانشجویان می-تواند در بهبود سازگاری تحصیلی مؤثر باشد.
 
متن کامل [PDF 630 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/3/19 | پذیرش: 1404/9/24 | انتشار: 1404/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb