alavi Z S, heydari S. Developing Professional Competencies in Medicine: Application of the Triple Jump Model in Problem-Based Learning in Medical Education. jmed 2025; 20 (1) :1166-1164
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1562-fa.html
علوی زهره سادات، حیدری سارا. توسعه شایستگیهای حرفهای در پزشکی: کاربرد مدل پرش سهگام در یادگیری مبتنی بر مسئله در آموزش علوم پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (1) :1166-1164
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1562-fa.html
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، s.heydari.287@gmail.com
چکیده: (134 مشاهده)
این مطالعه به بررسی تحولات آموزش پزشکی با تمرکز بر یادگیری مبتنی بر مسئله (PBL) و مدل پرش سهگام میپردازد. PBL به عنوان پارادایمی نوین در دانشگاه مکمستر شکل گرفت و با جایگزینی روشهای سنتی، یادگیری فعال و دانشجومحور را ترویج نمود. مدل پرش سهگام نیز با ترکیب مؤلفههای خودراهبری، حل مسئله و بازخورد ساختاریافته، چارچوبی برای ارزیابی جامع شایستگیهای حرفهای ارائه میدهد. بررسی ها نشان میدهد تلفیق این دو رویکرد میتواند مهارتهای شناختی و حرفهای دانشجویان پزشکی را بهطور معناداری ارتقا دهد. نتایج حاکی از اثربخشی این الگو در تسهیل انتقال دانش نظری به عمل بالینی است.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1404/2/23 | پذیرش: 1404/2/30 | انتشار: 1404/4/8