دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 1217-1202 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari S, Dehghani Ashkezari A, Bakhshi F. A Step-by-Step Design of a Nursing Educational Escape Room: An Innovative Experience in Team-Based Cardiopulmonary Resuscitation Training Process. jmed 2025; 20 (2) :1202-1217
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1558-fa.html
حیدری سارا، دهقانی اشکذری امیر، بخشی فاطمه. طراحی گام به گام یک اتاق فرار آموزشی پرستاری: تجربه ای نوین در یادگیری فرایند تیم محور احیای قلبی ریوی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (2) :1202-1217

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1558-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده جامع سلامت مادر و کودک، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، fateme.bakhshii@gmail.com
چکیده:   (36 مشاهده)
مقدمه: آموزش مهارت‌های تیمی در احیای قلبی ریوی از الزامات اساسی در تربیت پرستاران توانمند است. روش‌های آموزشی سنتی معمولاً مشارکت فعال، یادگیری عملی و انسجام تیمی را به‌طور مؤثر پوشش نمی‌دهند. با توجه به ظرفیت روش‌های نوین مانند بازی‌های آموزشی، این مقاله تجربه‌ای نوین در طراحی و اجرای یک اتاق فرار آموزشی برای آموزش مدیریت تیمی احیای قلبی ریوی را شرح می‌دهد.
روش بررسی: این پژوهش بر اساس الگوی چهار فازی Gordillo شامل طراحی، ساخت، اجرا و ارزشیابی انجام شد. در فاز طراحی، اهداف آموزشی با مصاحبه از خبرگان تعیین شد. در فاز ساخت، معماها با مشارکت گروه کانونی و براساس طبقه‌بندی بلوم و الگوریتم احیای پایه تدوین گردیدند. در فاز اجرا، بازی به‌صورت آزمایشی با دانشجویان ترم ششم برگزار شد. در فاز ارزشیابی، رضایت و بازخورد شرکت‌کنندگان جمع‌آوری و تحلیل شد.
نتایج: در این مطالعه، اهداف یادگیری احیای تیمی در سه حیطه شناختی، روانی‌-حرکتی و نگرشی تدوین و معماهای اتاق فرار براساس آن طراحی شد. ساختار خطی، تم بحران بیمارستان و استفاده از راهنماهای امتیازدار از ویژگی‌های کلیدی بودند. اجرای آزمایشی نشان داد بازی قابل اجرا، انگیزه‌بخش و مؤثر در تقویت همکاری و درک کاربردی مفاهیم است.
نتیجه‌گیری: طراحی گام‌به‌گام یک اتاق فرار آموزشی با محوریت مدیریت تیمی احیای قلبی ریوی، نشان داد که این رویکرد می‌تواند محیطی شبیه‌سازی‌شده، تعاملی و هدفمند برای تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری سریع، ارتباط مؤثر و نقش‌پذیری در تیم فراهم آورد. مستندسازی این تجربه، مبنایی عملی برای توسعه آموزش بازی‌محور در آموزش پرستاری و تیم‌های بین‌حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

 
متن کامل [PDF 958 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1404/2/20 | پذیرش: 1404/6/3 | انتشار: 1404/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb