دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 970-957 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farsi Z, Azarmi ُ. Outcomes of the Use of Microlearning in Medical Education: A Review Study. jmed 2025; 19 (4) :957-970
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1534-fa.html
فارسی زهرا، آزرمی سمیه. پیامدهای کاربرد یادگیری خرد (میکرولرنینگ) در آموزش پزشکی: یک مطالعه مروری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (4) :957-970

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1534-fa.html


استادیار، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. ، azarmi1363@gmai.com
چکیده:   (177 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مؤثر نتیجه آموزش صحیح در یک محیط مناسب و از طریق روش های خلاقانه، فراگیر و تشویقی است. این مطالعه با هدف بررسی رویکرد جدید فعال یادگیری خرد و پیامدهای استفاده از آن در آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مروری روایتی از طریق جستجوی منابع فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های معتبر علمی ملی و بین‌المللی شامل SID، Magiran، PubMed، Science Direct و Scopus، و موتور جستجوی Google Scholar، با استفاده از کلیدواژه‌های یادگیری خرد، میکرولرنینگ، دانشجو، و آموزش پزشکی در بازه زمانی 2015 تا 2024 میلادی انجام شد. فرایند انتخاب مقالات براساس نمودار PRISMA انجام شد و کیفیت مقالات منتخب با استفاده از ابزارهای STROB و CASP مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از حذف مقالات تکراری، عنوان و چکیده مقالات باقیمانده بررسی و مقالات غیرمرتبط با موضوع مطالعه حذف شدند؛ سپس متن کامل مقالات باقیمانده مورد بررسی قرار گرفت.
 نتایج: در مجموع، 16 مقاله وارد مطالعه شدند. نتایج حاصل از بررسی مطالعات حاکی از آن بود که یادگیری خرد به دلایل سهولت دسترسی، ارتقای یادگیری فعال، ذخیره زمان و بهره‌وری بالا منجر به تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری می‌شود. استفاده از این روش در آموزش پزشکی، می‌تواند به پیامدهای مثبتی از جمله افزایش دانش، مهارت، مشارکت، علاقه، انگیزه، روحیه کار گروهی، اعتمادبه نفس و رضایتمندی فراگیران منجر گردد.
نتیجه‌گیری: گنجاندن روش یادگیری خرد در برنامه درسی دانشجویان علوم پزشکی می‌تواند موجب ارتقای دانش و مهارت، تغییر نگرش فراگیران و بهبود فرایند درمان و مراقبت از بیماران شود.

 
متن کامل [PDF 1147 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار: 1403/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb