Seif M, Amouamouha M, Sharifi A. The Plan to Integrate Medical Education with the Service Delivery System in Iran from an Educational Perspective: A Scoping Review. jmed 2024; 19 (3) :884-899
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1507-fa.html
سیف مرضیه، عموعموها محیا، شریفی اعظم. طرح ادغام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات در ایران از منظر آموزشی: یک مطالعه مروری حیطهای. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (3) :884-899
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1507-fa.html
استادیار پرستاری، گروه مراقبتهای ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، sharifi38@yahoo.com
چکیده: (90 مشاهده)
مقدمه: آﻣﻮزش در علوم پزشکی، یکی از زﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺟﻮاﻣﻊ میباشد، ﻛﻪ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺮﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺪ آن ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺗﻚ ﺗﻚ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ است. این رو مطالعه حاضر با هدف مروری بر طرح ادغام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات در ایران از منظر آموزشی انجام پذیرفت.
روش بررسی: این مطالعه مروری از نوع حیطهای بود. داده ها با استفاده از واژگان کلیدی در پایگاه های اطلاعاتی Magiran ISC, SID, PubMed, Scopus, Science Web of و Google Scholar در بازه زمانی 2001 تا 2024 جمع آوری گردید. غربالگری و انتخاب اسناد بر اساس دستورالعمل PRISMA صورت گرفت.
نتایج: در جستجوی اولیه، 180 مقاله یافت شد که 19 مقاله وارد مطالعه گردید. نتایج نشان داد که رشد نیروی انسانی، جامعه نگر شدن آموزش، پیشرفت در عرصه پزشکی و بالا رفتن رتبه پژوهشی از نقاط قوت این طرح است با این وجود توجه بیشتر به مبحث درمان نسبت به آموزش، تعارض منافع، پایین بودن کیفیت خدمات در بیمارستان های آموزشی و کمبود بودجه پژوهشی از جمله مسائل موجود است.
نتیجهگیری: طرح ادغام آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی- درمانی موفق شده است به اهداف اولیه دست یابد. با این وجود به نظر میرسد آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺗﺤﺖاﻟﺸﻌﺎع ﻣﺒﺎﺣﺚ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و آموزش و پژوهش، کمتر از تأثیرات مثبت ادغام، بهرهمند شدهاند.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/6/10 | پذیرش: 1403/9/5 | انتشار: 1403/10/8