Keshmiri F, Fazljoo S E. Investigating the Effect of Educational Intervention Using the Case-based Learning Method on the Sensitivity and Moral Courage of Nursing Students. jmed 2024; 19 (2) :811-823
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1489-fa.html
کشمیری فاطمه، فضل جو سیده الهام. بررسی تأثیر مداخله آموزشی به روش یادگیری مبتنی بر مورد بر حساسیت و شجاعت اخلاقی دانشجویان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (2) :811-823
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1489-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی، میبد، ایران. ، efazljoo@gmail.com،
چکیده: (101 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش با استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مورد Case base Learning بر سطح حساسیت و شجاعت اخلاقی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر نیمه تجربی با گروه کنترل غیر همارز است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی میباشد که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند (۶۱ نفر). برنامه آموزشی طراحی شد و روش اصلی یادگیری مبتنی بر مورد Case base Learning(CBL) بود. از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لاتزن جهت بررسی سطح حساسیت اخلاقی و از پرسشنامه سکرکا جهت تعیین سطح شجاعت اخلاقی استفاده شد. دانشجویان قبل و دو مرتبه بعد از مداخلات آموزشی پرسشنامهها را تکمیل کردند. دادهها با آزمونهای توصیفی و تحلیلی (Pearson, RM-ANOVA) آنالیز شد.
نتایج: تعداد ۶۱ نفر از دانشجویان در مطالعه حاضر شرکت کردند. ۲۹ نفر در گروه مداخله و ۳۲ نفر در گروه کنترل قرار داشتند. میانگین سنی شرکتکنندگان ۴۹/۰± ۴۱/۱۸ بود. نمرات حساسیت اخلاقی دانشجویان به صورت معنیداری در گروه مداخله و کنترل در طول زمان (یک هفته و سه ماه بعد مداخله) نسبت به قبل از مداخله تغییر کرده است (p-value= 0.02). در مورد نمرات شهامت اخلاقی اگرچه بهبود داشت اما تغییر معناداری بین گروه مداخله و کنترل قبل و یک هفته و سه ماه بعد از مداخله گزارش نشده است (p-value =0.82).
نتیجهگیری: نتایج حاضر نشان داد مداخله آموزش با استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مورد، موجب بهبود حساسیت اخلاقی دانشجویان و حفظ آن در طول زمان شد اما بهبود شجاعت اخلاقی در طول زمان بصورت معنیداری گزارش نشده است.
نوع مطالعه:
دانش پژوهی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/3/2 | پذیرش: 1403/6/13 | انتشار: 1403/7/4