دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 729-717 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi Boldaji F, Arjmand R, Ghavami Hoseinpour B, Darari F, Navipour E, Bahmani Tazangi T et al . Evaluation of the Attitude of Medical Students of Ahvaz Jundishapur University toward Professionalism in the Year 2021 During the Covid-19 Crisis. jmed 2024; 19 (1) :717-729
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1465-fa.html
طهماسبی بلداجی فاطمه، ارجمند رضا، قوامی حسین پور بهاره، دراری فاطمه، ناوی پور الهام، بهمنی تزنگی طیبه و همکاران.. ارزیابی نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز نسبت به حرفه‌ای‌گرایی در سال 1400 در بحران کووید-19. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :717-729

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1465-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، bahmani.t.st@gmail.com
چکیده:   (295 مشاهده)
مقدمه: حرفه‌ای‌گرایی یک جنبه حیاتی از حرفه پزشکی است که شامل تعهد به انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای و درکی درست از جنبه‌های اخلاقی و قانونی حرفه می‌شود. نگرش نسبت به حرفه‌ای‌گرایی، پایه و اساس شکلگیری رفتارهای حرفه‌ای در این رشته است. هدف این مطالعه، تعیین نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به حرفه‌ای‌گرایی در بحران کووید-19 می‌باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که بر روی 100 نفر از کارورزان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز و در بحران کرونا انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه ایالت پن در مورد حرفه‌ای‌گرایی بود. اطلاعات با استفاده از شاخص‌های توصیفی، آزمون دوجمله‌ای، کای اسکوئر و و مدل رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که 70% از دانشجویان نگرش مثبت و بالایی نسبت به حرفه‌ای‌گرایی داشتند. بعد احترام با بیشترین فراوانی 89%، مهم ترین بعد حرفه‌ای‌گرایی می باشد. آنالیز رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای جنس و تاهل معنادار نیستند و فقط سن به عنوان متغیر معنادار می‌باشد. به گونه ای که به ازای یک واحد تغیر در سن میزان حرفه‌ای‌گرایی 0.3 برابر کاهش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: سطح بالای حرفه‌ای‌گرایی در کارورزان پزشکی از یافته‌های مثبت این مطالعه بود. با این حال، رابطه مخرب مستقیم بین افزایش سن و حرفه‌ای‌گرایی موضوع نگران کننده‌ای است. توصیه می‌گردد مطالعاتی جهت درک و کاستن عوامل مؤثر بر حرفه‌ای‌گرایی در دوران تحصیل انجام گیرد.

 
متن کامل [PDF 965 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/10/18 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb