دوره 18، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 605-595 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani A, Asadizaker M. A comparative study of Iran's Undergraduate Nursing Education System with the School of Maryland, USA 2023. jmed 2023; 18 (3) :595-605
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1441-fa.html
ایمانی اسد، اسدس ذاکر مرضیه. مقایسه تطبیقی برنامه کارشناسی پرستاری ایران و دانشگاه مریلند آمریکا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (3) :595-605

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1441-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، asadizaker-m@ajums.ac.ir
چکیده:   (253 مشاهده)
مقدمه: مؤسسات آموزشی بعنوان مجریان نظام آموزشی باید به تغییرات محیط پیرامون خود واکنش نشان داده و بتوانند در تعامل با محیط؛ آموزش مبتنی بر نیاز جامعه را با کیفیت ارائه دهند. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه کارشناسی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تطبیقی میباشد که در سال 1402، با جستجوی کلید واژگان فارسی کوریکولوم، پرستاری، آموزش پرستاری و برنامه درسی و کلید واژگان انگلیسی Nursing، Educational Plan، Bachelor Science ، Curriculum، در پایگاه های داده­ای و همچنین سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشگاه مریلند آمریکا انجام شد. جهت مقایسه از رویکرد جرج اف بردی و در چهار مرحلۀ توصیف، تفسیر، همجوارسازی و مقایسه استفاده شد.
نتایج: برنامه کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگاه مریلند آمریکا به لحاظ نحوه پذیرش در رشته، چشم انداز، پژوهش محور بودن و تنوع ارزش ها تفاوت داشتند. همچنین به لحاظ عدم وجود مصاحبه تخصصی در ورود به رشته، حضور زودهنگام در محیط بالینی، تنوع در استراتژی­های تدریس و استفاده از دروس متنوع علوم پایه مشابه بودند.
نتیجه‌گیری: وجود مقایسه دو نظام آموزشی می تواند فرصتی برای شناسایی و رفع ضعف کوریکولوم پرستاری ایران و تقویت نقاط قوت آن باشد. به نظر میرسد توجه بیشتر به مقوله پژوهش در کوریکولوم رشته پرستاری مقطع کارشناسی در ایران امری ضروری است.

 
متن کامل [PDF 670 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1402/5/7 | پذیرش: 1402/7/10 | انتشار: 1402/9/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb