گلابی سحر، شیخی زهرا، آل منیع احلام، نقاش پور مهشید. آمادگی برای یادگیری الکترونیک در دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی آبادان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :273-290
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1350-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی آبادان ، m.naghashpour@abadanums.ac.ir
چکیده: (482 مشاهده)
مقدمه: درک آمادگی کاربران در موفقیت هر برنامه آموزش الکترونیکی مهم است. هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی آمادگی یادگیری الکترونیک دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان بود.
روش بررسی: این مطالعۀ مقطعی - تحلیلی روی 187 نفر از دانشگاهیان انجام شد. برای ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیک از پرسشنامهThe Academics’ E-Readiness Questionnaire (ARQ) استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون Kruskal-Wallis نشان داد که تفاوت آماری معنیداری در میانگین رتبۀ حیطۀ مهارت کار با کامپیوتر بین دانشجویان (2/5± 5/82) با اعضای هیأت علمی (2/4 ± 1/140) و کارکنان (9/3 ± 1/142) وجود دارد، به طوری که میانگین نمره اعضای هیأت علمی و کارکنان به طور معنیداری بالاتر از دانشجویان بود (001/0 ≥ P). نتایج آزمونBivariate analysis نشان داد که در دانشجویان، تعداد کارگاهها و سمینارهای با موضوع آموزش الکترونیکی برگزار شده، ارتباط مثبت معنیداری با میزان مهارت کار با کامپیوتر (001/0≥P ، 343/0 r=) دارد. همچنین یک ارتباط مثبت معنیدار بین آگاهی با نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی (001/0≥P ,172/0r=) در دانشجویان مشاهده شد. در بین اعضای هیات علمی، ارتباط منفی معنیداری بین سابقه کار با نگرش نسبت به آموزش الکترونیکی مشاهده شد (39/0-r=، 04/0 =P).
نتیجهگیری: یادگیری الکترونیکی میتواند با توجه روزافزون به نیازهای آموزشی، راه اندازی بسترهای موجود، ایجاد زیرساختها و امکانات مورد نیاز، بالا بردن دانش و نگرش کارکنان، استادان و دانشجویان و کاهش مقاومت اعضای هیات علمی با سابقه برای تغییر، گسترش یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/5/25 | پذیرش: 1401/10/11 | انتشار: 1401/12/14