دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 290-273 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golabi S, Sheikhi Z, Almanie A, Mahshid N. Readiness for E-learning among the Academics of Abadan University of Medical Sciences. jmed 2023; 17 (4) :273-290
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1350-fa.html
گلابی سحر، شیخی زهرا، آل منیع احلام، نقاش پور مهشید. آمادگی برای یادگیری الکترونیک در دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی آبادان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :273-290

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1350-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی آبادان ، m.naghashpour@abadanums.ac.ir
چکیده:   (289 مشاهده)
مقدمه: درک آمادگی کاربران در موفقیت هر برنامه آموزش الکترونیکی مهم است. هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی آمادگی یادگیری الکترونیک دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان بود.
روش بررسی: این مطالعۀ مقطعی - تحلیلی روی 187 نفر از دانشگاهیان انجام شد. برای ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیک از پرسشنامهThe Academics’ E-Readiness Questionnaire (ARQ) استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون Kruskal-Wallis نشان داد که تفاوت آماری معنی‌داری در میانگین رتبۀ حیطۀ مهارت کار با کامپیوتر بین دانشجویان (2/5± 5/82) با اعضای هیأت علمی (2/4 ± 1/140) و کارکنان (9/3 ± 1/142) وجود دارد، به طوری که میانگین نمره اعضای هیأت علمی و کارکنان به طور معنی‌داری بالاتر از دانشجویان بود (001/0 P). نتایج آزمونBivariate analysis  نشان داد که در دانشجویان، تعداد کارگاه­ها و سمینارهای با موضوع آموزش الکترونیکی برگزار شده، ارتباط مثبت معنی‌داری با میزان مهارت کار با کامپیوتر (001/0P ، 343/0 r=) دارد. همچنین یک ارتباط مثبت معنی­دار بین آگاهی با نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی (001/0P  ,172/0r=) در دانشجویان مشاهده شد. در بین اعضای هیات علمی، ارتباط منفی معنی‌داری بین سابقه کار با نگرش نسبت به آموزش الکترونیکی مشاهده شد (39/0-r=، 04/0 =P).
نتیجه‌گیری: یادگیری الکترونیکی می‌تواند با توجه روزافزون به نیازهای آموزشی، راه اندازی بسترهای موجود، ایجاد زیرساخت­ها و امکانات مورد نیاز، بالا بردن دانش و نگرش کارکنان، استادان و دانشجویان و کاهش مقاومت اعضای هیات علمی با سابقه برای تغییر، گسترش یابد.

 
متن کامل [PDF 775 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/5/25 | پذیرش: 1401/10/11 | انتشار: 1401/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb