دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 192-182 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafipour S, Rahimi T, Roustazadeh A, Dadgar N, Rayeatdost E, Rahmanian M, et al . Explain the experiences of medical students from running a peer program as a mentor: A qualitative study. jmed 2022; 17 (3) :182-192
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1330-fa.html
نجفی پور صدیقه، رحیمی طاهره، روستا زاده اباذر، دادگر نیما، رعیت دوست اسماعیل، رحمانیان محمد، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از اجرای برنامه همتا به عنوان منتور: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (3) :182-192

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1330-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، جهرم، ایران. ، se_najafipour@yahoo.com
چکیده:   (421 مشاهده)
مقدمه: امروزه برنامه آموزش توسط همتایان با تمرکز بر حمایت علمی، راهنمایی و ایجاد تعامل بین دانشجویان جهت الگوسازی پیشرفت علمی دانشجویان، مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از اجرای برنامه همتا به عنوان منتور با استفاده از یک چهارچوب کیفی می­باشد.
 روش بررسی: این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی است. شرکت­کنندگان با روش نمونه­گیری هدفمند با رویکرد حداکثر تنوع شامل 30 نفر از دانشجویان پزشکی و 13 سرگروه همتایان به عنوان منتور از بین ورودی 94 تا 1400 انتخاب شدند. داده­های کیفی با استفاده از مصاحبه­های عمیق نیمه ساختاریافته جمع­آوری شد. مدت زمان مصاحبه­ها بین 60-45 دقیقه بود.
نتایج: در این مطالعه 24 دختر (8/55 درصد) و 19 پسر (2/44 درصد) دانشجو شرکت داشتند. از مجموع مصاحبه­های انجام شده 267 کد باز، 5 طبقه و 2 درون­مایه اصلی استخراج شد. درون­مایه­ها و طبقات اصلی شامل "برنامه همتا به عنوان منتور؛ یک رویکرد مبتنی­بر نیاز" با طبقات تسهیل فرایند یادگیری، تسریع در دستیابی به اهداف و توسعه مهارت­های ارتباطی و "ضرورت ارتقاء برنامه همتا به عنوان منتور" با طبقات ضرورت تقویت زیرساخت­ها و ضرورت بازنگری استانداردهای مرتبط با انتخاب سرگروه بود.
نتیجه‌گیری: یافته­های مطالعه نشان داد فرآیند برنامه آموزشی همتا به عنوان منتور، اگرچه با چالش­هایی همراه است؛ اما می­تواند باعث تسهیل، افزایش یادگیری نظری و عملی همچنین توسعه مهارت­های ارتباطی دانشجویان پزشکی گردد.
متن کامل [PDF 548 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb