دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 275-271 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri F, Heidari A. Design and Implementation of Evaluation Process for Educational Leadership Based on Multilevel Model: Experience of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd. jmed 2022; 16 (4) :271-275
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1241-fa.html
کشمیری فاطمه، حیدری عاطفه السادات. طراحی و اجرای فرایند ارزشیابی مدیران آموزشی بر اساس مدل چند سطحی: تجربه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :271-275

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1241-fa.html


گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، keshmiri1395@gmail.com
چکیده:   (917 مشاهده)
مدیران آموزشی می‌توانند با جلب مشارکت اعضای هیأت علمی بهبود روند مدیریت دانشگاه­‌ها را تسهیل کنند. آنها نقش مهمی در هدایت فرایند­های تغییر در سیستم‌­های آموزشی دارند و می­‌توانند از طریق ایجاد جو انگیزشی، بهبود کیفیت آموزش و رشد برنامه­‌های توسعه‌­ای را در دانشگاه‌­ها هدایت می­کنند. از مدیران آموزشی می­‌توان به عنوان مهمترین عامل هدایت جریان‌­های اصلی آموزش، نام برد که در ایجاد انگیزه اعضای هیأت علمی در ارتقای عملکرد خود و سیستم آموزشی مؤثر هستند. حساسیت فعالیت‌­های آموزشی و پیچیدگی مأموریت­‌های دانشگاه‌­ها، لزوم پاسخگویی به انتظارات، پایش نظام مدیریتی در سیستم‌­های آموزشی، ارزشیابی عملکرد مدیران و ارائه بازخورد به آنها را بیش از پیش ضروری کرده است. بنابراین می‌توان گفت ارزشیابی در دانشگاه‌­ها یک اقدام راهبردی محسوب می­‌شود و مدیران نظام آموزشی در فرایند رهبری آموزشی نیازمند شناخت نقاط ضعف و قوت خود و برنامه‌ریزی مبتنی بر نتایج ارزشیابی هستند، لذا ضرورت دارد علاوه بر توانمند­سازی عملکرد مدیران، برنامه‌ریزی جهت پایش، ارائه بازخورد و بهبود عملکرد آنها در سیستم‌­های آموزشی به صورت تکوینی مورد توجه قرار گیرد. در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با هدف استقرار نظام جامع ارزشیابی، ارزشیابی مدیران آموزشی براساس رویکرد بازخورد چند منبعی طراحی و اجرا شد. ارزشیابی مدیران از دیدگاه ذینفعان مختلف شامل مدیران بالادستی در سطح دانشکده و معاونت آموزشی و زیر­دستان شامل اعضای هیأت علمی طراحی شده است. ارزیابی با استفاده از فرم‌های نظرسنجی در دو حیطه رفتار حرفه­‌ای و رفتار مدیریتی انجام می­‌شود. بازخورد نتایج به صورت کارنامه ارزشیابی عملکرد به مدیران آموزشی ارسال می‌گردد.
متن کامل [PDF 580 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: دانش پژوهی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/6/6 | پذیرش: 1400/8/15 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb