سابقه و اهداف: حمایت، مشاوره و راهنمایی دانشجویان در طول دوره تحصیل یکی از مهمترین وظایف دانشگاهها میباشد. این مطالعه به منظور تعیین دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما طراحی شده است.
روشبررسی: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی میباشد که بر روی 250 دانشجوی پرستاری و مامایی و اتاق عمل که با روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. جهت تعیین دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 17 و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد بیش از نیمی از دانشجویان موافق با وظایف فعلی استاد راهنما بودند و از دیدگاه دانشجویان “ارائه راهنمایی در زمینه شغل و ادامه تحصیل”، “ارزیابی وضعیت تحصیلی فعلی دانشجو” مهمترین وظایف و “مشورت استاد مشاور با سایر کارشناسان در مورد مشکلات موجود” و “معرفی دانشجو به واحدهای مربوطه برای رفع نیازهای وی” کم اهمیت ترین وظایف اساتید راهنما بود. عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه 6/31 درصد دانشجویان خوب برآورد شد.
نتیجهگیری : نتایج این پژوهش نشان داد که در کل دانشجویان دیدگاه خوب به وظایف اساتید راهنما داشتند که نشان دهنده وجود پتانسیل مناسب جهت ارتقای امر مشاوره دانشجویان میباشد. با توجه به نتایج عملکرد اساتید نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در فرایند مشاوره تحصیلی اساتید راهنما میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |