دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 256-244 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nader M, Yousefi M, Khadem-Rezaiyan M. The Study on the Prevalence of Stressful Factors among Medical Students of Mashhad University of Medical Sciences in 2020. jmed 2022; 16 (4) :244-256
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1232-fa.html
نادر مهدی، یوسفی مسعود، خادم رضاییان مجید. بررسی فراوانی عوامل تنش زا در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1399. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (4) :244-256

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1232-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، khademrm@mums.ac.ir
چکیده:   (884 مشاهده)
مقدمه: لازمه برون­‌رفت و ارائه راه­حل جهت رفع هر مشکلی ابتدا شناخت آن مسأله و بررسی عوامل مؤثر بر آن موضوع است، از این جهت بررسی تفصیلی عوامل تنش‌­زا می­‌تواند ما را در ارتقا کیفیت آموزشی و ارتقا بهداشت روان دانشجویان یاری کند.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. از دانشجویان پزشکی در حال تحصیل در تمام مقاطع به صورت در­دسترس نمونه­‌گیری شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد MSSQ بود که مشتمل بر 20 سؤال در 6 بعد می‌­باشد: استرس‌­های مرتبط با مسائل آکادمیک، استرس­‌های درون­فردی و بین­فردی، استرس­‌های آموزش و یادگیری، استرس‌­های اجتماعی، استرس­های میل و اشتیاق، استرس­های فعالیت گروهی.
نتایج: تعداد 463 دانشجو در این پژوهش شرکت کردند. 4/51 درصد (236 نفر) از شرکت‌­کنندگان مرد بودند. وضعیت عوامل تنش­‌زا در 49 درصد از دانشجویان زیاد/ شدید بود. بیشترین عامل تنش­‌زا متعلق به بعد استرس­های مرتبط با مسائل آکادمیک (5/63 درصد) و کمترین عامل تنش­زا استرس­‌های مرتبط با میل و اشتیاق بود (8/20 درصد). ارتباط معنی­داری در میزان استرس کل با جنسیت (در خانم‌­ها بیشتر از آقایان) مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه تقریباً نیمی از دانشجویان از نظر عوامل تنش­زا در وضعیت زیاد/ شدید می­‌باشند، لذا آموزش مؤثر به دانشجو برای مدیریت تنش و ارتقای مهارت­‌هایی در جهت کاهش تنش (مثلاً برگزاری کارگاه‌­های آموزشی) ضروری به نظر می‌­رسد.
واژه‌های کلیدی: تنش­‌زا، دانشجو، پزشکی
متن کامل [PDF 689 kb]   (393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/5/10 | پذیرش: 1400/10/12 | انتشار: 1400/11/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb