دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 243-234 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahantab Z, Yousefi M, MohammadHoseinzadeh M, Khadem-Rezaiyan M. Evaluating the quality of educational services from the perspective of learners at Mashhad University of Medical Sciences in 2018. jmed 2021; 15 (4) :234-243
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1170-fa.html
جهان تاب زهرا، یوسفی مسعود، محمدحسین زاده معصومه، خادم رضاییان مجید. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (4) :234-243

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1170-fa.html


استادیار، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، KhademRM@mums.ac.ir
چکیده:   (1402 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان، دریافت کنندگان اصلی خدمات آموزشی در دانشگاه­ ها هستند. با بررسی شکاف ﺑﻴﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻛﺎﺕ آنان از عملکرد آموزشی، ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﻤﻮﺩ. در مطالعات قبلی کیفیت خدمات از منظر دانشجویان پایه گزارش شده بود. از آنجایی که انتظارات و نوع آموزش در مقاطع مختلف متفاوت است این مطالعه به بررسی کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی می­ پردازد.
روش­ بررسی: این مطالعه مقطعی در سال 1397 بر روی 321 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد (58 نفر کارشناسی، 67 نفر کارشناسی ارشد، 58 نفر دکترا و 134 نفر دستیار تخصصی) و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی کیفیت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال انجام گرفت. شرکت­ کنندگان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با پاسخ به پرسشنامه، نظرات خود را در پنج بعد کیفیت خدمات (اطمینان، تضمین، پاسخگویی، همدلی و فیزیکی با طیف نمره از 1 تا 4 و طیف شکاف بین وضع موجود و مطلوب بین 3- تا 3+) تعیین نمودند. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26، paired t-test، independent sample t-test و ANOVA انجام شد.
یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشانگر این امر بود که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان در همه ابعاد پنجگانه شکاف منفی وجود دارد. به طور کلی، بیشترین شکاف، در بعد پاسخگویی (76/0 ± 1/1-) و کمترین شکاف مربوط به بعد اطمینان (69/0 ± 78/0-) بود. در بین مقاطع مختلف دانشجویان، بیشترین شکاف از دیدگاه دانشجویان کارشناسی (7/0 ± 1/1- ) و کمترین شکاف از دیدگاه دانشجویان دکترا (57/0 ± 69/0-) و شکاف کلی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان غیر بومی (6/0 ± 1-) ، بیشتر از دانشجویان بومی (67/0 ± 85/0-) بود.
نتیجه ­گیری: بر اساس این مطالعه، در تمام ابعاد، کیفیت خدمات کمتر از حد انتظار دانشجویان بوده است. این مساله نیازمند برنامه ­ریزی اختصاصی در عرصه های اولویت ­دار برای ارتقا کیفیت می ­باشد.
متن کامل [PDF 458 kb]   (478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1399/11/21 | انتشار: 1399/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb