Valiee S, Timori P, Pashaei T, Bahmani A. Exploring the Experiences of Professors in the Process of Writing Graduate Students' Dissertations: A Qualitative Study. jmed 2021; 16 (1) :66-76
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1142-fa.html
ولیئی سینا، تیموری پروانه، پاشائی طاهره، بهمنی افشین. تبیین تجارب اساتید در روند نگارش پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1400; 16 (1) :66-76
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1142-fa.html
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، parvaneh.tay@gmail.com
چکیده: (1573 مشاهده)
مقدمه: یکی از بخشهای مهم دوران تحصیلات تکمیلی نگارش پایاننامه است که جنبه آموزشی و پژوهشی داشته و برای دانشجو و اساتید تجربهای منحصر به فرد میباشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان در روند نگارش پایاننامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1398 انجام شد. با روش نمونهگیری هدفمند 12 استاد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تجربه مشارکت در پایاننامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان استاد راهنما انتخاب و با آنان مصاحبه نیمه ساختارمند بهعمل آمد. مصاحبهها ضبط، دستنویس و با روش تحلیل محتوی قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از تحلیل دادهها چهار طبقه 1) آمادهنبودن دانشجو، 2) اولویتنداشتن تحصیل، 3) کار گروهی ضعیف و 4) مشکلات اجرائی در رابطه با تجارب مشارکتکنندگان در روند نگارش پایاننامه استخراج گردید.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه و نقش مهم اساتید و دانشجویان در روند نگارش پایاننامه ایجاد آمادگی و درگیر شدن بیشتر دانشجویان با روند نگارش پایاننامه، برنامهریزی جهت هماهنگی بین بخشهای مختلف، تقویت روحیه کار گروهی و بهبود سیاستها جهت ارتقاء روند نگارش پایاننامه پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/10/29 | پذیرش: 1400/2/21 | انتشار: 1400/3/23