دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 129-140 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigzadeh A, Dehghani M R, Daryazadeh S, Heydari S, Ebrahimi S. The Perspective of Nurses Concerning the Characteristics and Competencies of a Change Manager in Healthcare System. jmed. 2020; 15 (2) :129-140
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1109-fa.html
بیگ زاده امین، دهقانی محمود رضا، دریازاده سعیده، حیدری سارا، ابراهیمی سمیه. دیدگاه پرستاران نسبت به ویژگی‌ها و توانمندی‌های یک مدیر تغییر در نظام سلامت. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (2) :129-140

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1109-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، somayeebrahimi66@gmail.com
چکیده:   (770 مشاهده)
مقدمه: امروزه تغییر و تحول در تمام ابعاد زندگی انسانی و سازمانی به شکل فزاینده¬ای رو به گسترش است. با شناخت ویژگی‌های مدیران تغییر به عنوان ارکان اصلی تغییر در سازمان¬های بهداشتی و درمانی، می‌توان تغییراتی اثربخش در نظام سلامت کشور ایجاد نمود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین ویژگی‌ها و توانمندی¬های یک مدیر تغییر در نظام سلامت بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی که به صورت مقطعی در سال 1395 بر روی پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد، تعداد 280 پرستار به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه پژوهشگرساخته بود که روایی محتوا و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌‌ها با استفاده از تحلیل خوشه‌ای و نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
نتایج: بیشترین میانگین ویژگ‌ی‌ها و توانمندی‌های یک مدیر تغییر به ترتیب مربوط به «تدوین سیستم ارزشیابی و بازخورد» (17/1 ± 31/9) و «راهنما و مشاور در فرایند تغییر» (10/1 ± 28/9)، و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به «ایجاد جو دوستانه در محیط» (45/2 ± 35/7) و «تدبیر اندیشی برای کاهش مقاومت» (07/1 ± 04/8) بود. در مجموع، 4 دسته خصوصیات در قالب آینده‌نگری و برنامه‌ریزی؛ هماهنگ‌کننده و اطلاع‌رسان؛ تسهیل‌گر؛ و استراتژیست برای یک مدیر تغییر در نظام سلامت معرفی گردید.
نتیجه‌گیری: خصوصیاتی از قبیل آینده‌نگری، اطلاع‌رسانی، تسهیل‌گری و استراتژیست بودن از ویژگی‌ها و توانمندی یک مدیر تغییر است. تأکید بر این ویژگی‌ها و آماده‌سازی مدیران در این زمینه موجب بهبود عملکرد مدیران در راهبری تغییر و تحول در نظام سلامت می‌شود و ایجاد تغییر در سازمان‌های بهداشتی درمانی را آسان‌تر می‌کند.
واژه‌های کلیدی: مدیر، تغییر، خدمات بهداشتی، پرستاران
متن کامل [PDF 870 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/12/23 | پذیرش: 1399/3/7 | انتشار: 1399/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb