دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 70-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

keykha A, Imanipour M. meta-synthesis of professional ethics elements in higher education. jmed 2020; 15 (1) :53-70
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1103-fa.html
کیخا احمد، ایمانی پور معصومه. فرا ترکیب مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در آموزش‌ عالی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (1) :53-70

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1103-fa.html


2- استادیار، دکتری تخصصی آموزش پزشکی، عضو مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، گروه مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده:   (2816 مشاهده)
مقدمه: نظام‌های آموزشی، به عنوان موتور رشد در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در زیست‌بوم‌های گوناگون نقش‌آفرینی می‌کنند. در این اثناء اخلاق حرفه‌ای پایه اصلی و زیربنای آموزش محسوب می‌شود چراکه مدرسان، نقش کلیدی در پرورش افراد خلاق،  منتقد و مسؤولیت‌پذیر با افق دید جهانی دارند. با این وجود مطالعات اندکی در قلمرو اخلاق حرفه‌ای در آموزش تدوین شده است. بنابراین، هدف این پژوهش، فرا ترکیب مطالعات انجام شده در قلمرو اخلاق آموزشی و دسته‌بندی و تحلیل مؤلفه‌های آن در نظام آموزش‌ عالی می‌باشد.
روش بررسی: این پژوهش کیفی با به کارگیری راهبرد فرا ترکیب نوشته شده است. بنابراین کلید واژه‌های: اخلاق تدریس، اخلاق حرفه‌ای در آموزش‌عالی، تدریس، استاد، معلم در کلیه پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی زبان Magiran، SID، Ensani، Noormags در بازه زمانی 1398-1380 جستجو به عمل آمد که در مجموع 64 مقاله احصاء شد و با سرند نهایی، 20 پژوهش به تحلیل نهایی راه یافتند.
نتایج: در مرحله نخست، مفاهیم کلیدی به تفکیک هر مقاله احصا شده و سپس بر حسب وجوه اشتراک و افتراق مفاهیم در دسته‌های دیگری جای گرفتند که مؤلفه‌های فرعی را شکل دادند. در مرحله دوم، مؤلفه‌های فرعی نیز بر پایه تشابهات معنا طبقه‌بندی شدند که روی هم رفته، چهار مؤلفه اصلی «اخلاق در عملکرد علمی، اخلاق در تعاملات، شخصیت اخلاقی و منش اخلاقی» با 15 زیرمؤلفه فرعی به دست آمد. در نهایت، با توجه به مطالعات انجام شده در آموزش ‌عالی ایران، وضعیت هر یک از مؤلفه‌ها نقد و تحلیل شد.
  نتیجه‌گیری: با شناسایی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در نظام دانشگاهی، لازم است مسؤولین امر با مبنا قرار دادن این مؤلفه‌ها و نشانگرهای آن‌ها، در جهت اتخاذ تدابیر خاص و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مدیریتی به منظور ارتقا و بهبود اخلاق حرفه‌ای در آموزش عالی گام بردارند.
واژه‌های کلیدی: تدریس، آموزش، اخلاق حرفه‌ای، آموزش‌عالی

 
متن کامل [PDF 854 kb]   (1229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/22 | پذیرش: 1398/12/13 | انتشار: 1399/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb