گوشی دهقی محمد، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (1) :71-81
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1098-fa.html
استادیار،مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری ، گروه داخلی-جراحی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، zohrehvafadfadar@gmail.com
چکیده: (2605 مشاهده)
مقدمه: جهت ارتقاء و تضمین کیفیت برنامههای آموزشی مقطع دکترای پرستاری، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تطبیقی در سال 1398 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی(Beredy) شامل مراحل توصیف (تببین هر دو نظام آموزشی)، تفسیر (تبیین مبانی تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نظامها)، همجواری (تبیین نقاط مشترک و تفاوتهای هر دو نظام) و مقایسه (تحلیل نهایی) جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا در مقطع دکترای استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه دادههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و دیگر پایگاههای مرتبط، با کلید واژه برنامه درسی دکترای پرستاری «PhD nursing curriculum» انجام شد. سپس، دادههای مورد نظر بر اساس هدف پژوهش، طبقهبندی و مورد مقایسه قرار گرفتند.
نتایج: دانشکده پرستاری کلمبیا، سابقه بسیار طولانی در امر آموزش دکترای پرستاری دارد. برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران در قسمتهایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکترای پرستاری دانشکده پرستاری کلمبیا دارد. هر دو برنامه به صورت تمام وقت بوده و بر اساس اصول برنامهریزی استراتژیک دارای رسالت، چشمانداز و ارزشها میباشند. درشرایط پذیرش دانشجو در کلمبیا، مصاحبه و سوابق علمی نقش پررنگتری دارد. محتوای برنامه درسی در هر دو دانشگاه پژوهش محور بوده و توجه کمتری به مقوله بالین شده است.
نتیجهگیری: در ایران با توجه به نیازهای رشته و انتظارات فارغالتحصیلان، تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ بالینی محور نبودن و تأکید صرف بر تئوری و خصوصاً پژوهش از نقاط ضعف برنامه پرستاری ایران است. بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، تلاش برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توصیه میشود.
واژههای کلیدی: ایران، برنامه درسی، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری کلمبیا، مدل بردی، مطالعه تطبیقی.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/12/13 | انتشار: 1399/4/1