دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 71-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gooshi dehaghi M, vafadar Z. Comparative Study of Nursing PhD. Education Program in Iran and Colombia School of Nursing. jmed. 2020; 15 (1) :71-81
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1098-fa.html
گوشی دهقی محمد، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1399; 15 (1) :71-81

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1098-fa.html


استادیار،مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری ، گروه داخلی-جراحی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، zohrehvafadfadar@gmail.com
چکیده:   (162 مشاهده)
مقدمه: جهت ارتقاء و تضمین کیفیت برنامه‌های آموزشی مقطع دکترای پرستاری، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت آن انجام ‌شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تطبیقی در سال 1398 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی(Beredy) شامل مراحل توصیف (تببین هر دو نظام آموزشی)، تفسیر (تبیین مبانی تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نظام‌ها)، هم‌جواری (تبیین نقاط مشترک و تفاوت‌های هر دو نظام) و مقایسه (تحلیل نهایی) جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا در مقطع دکترای استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه‌ داده‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و دیگر پایگاه‌های مرتبط، با کلید واژه برنامه درسی دکترای پرستاری «PhD nursing curriculum» انجام شد. سپس، داده‌های مورد نظر بر اساس هدف پژوهش، طبقه‌بندی و مورد مقایسه قرار گرفتند.
نتایج: دانشکده پرستاری کلمبیا، سابقه بسیار طولانی در امر آموزش دکترای پرستاری دارد. برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران در قسمت‌هایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکترای پرستاری دانشکده پرستاری کلمبیا دارد. هر دو برنامه به صورت تمام وقت بوده و بر اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌ها می‌باشند. درشرایط پذیرش دانشجو در کلمبیا، مصاحبه و سوابق علمی نقش پررنگ‌تری دارد. محتوای برنامه درسی در هر دو دانشگاه پژوهش محور بوده و توجه کمتری به مقوله بالین شده است.
نتیجه‌گیری: در ایران با توجه به نیازهای رشته و انتظارات فارغ‌التحصیلان، تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ بالینی محور نبودن و تأکید صرف بر تئوری و خصوصاً پژوهش از نقاط ضعف برنامه پرستاری ایران است. بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، تلاش برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ایران، برنامه درسی، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری کلمبیا، مدل بردی، مطالعه تطبیقی.


 
متن کامل [PDF 996 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb