چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- مقطعی بر روی 230 دانشجو از مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی انجام شد. برای جمع-آوری داده¬ها، پرسش¬نامه محقق ساخته شامل 35 سؤال مورد استفاده قرار گرفت.تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازه¬های تکراری (Repeated measure) انجام شد.
نتایج: در این مطالعه، مهمترین موانع یادگیری به ترتیب شامل موانع مربوطه به استاد با میانگین و انحراف معیار (9/4±8/52)، موانع مربوط به دانشجو (8/4±2/44) و موانع محیط آموزشی (9/3±2/29) بود. قدرت بیان استاد (4/0±8/4)، اخلاق مناسب استاد ( شامل رعایت انصاف، حرمت و احترام دانشجو) (5/0±6/4)، به روز بودن علم استاد (6/0±4/4)، انگیزه¬های ناکافی از طرف استاد به دانشجو (7/0±4/4) و مشکلات روحی و افسردگی دانشجو (6/0±4/4) به ترتیب بیشترین عوامل تأثیر گذار در یادگیری دانشجویان بودند. موانع یادگیری از دیدگاه گروه¬های مختلف آموزشی دارای تفاوت معنی¬داری بودند (001/0>P). از لحاظ جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنی¬داری در موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان رشته¬های مختلف مشاهده نشد.
نتیجهگیری: بعضی ویژگی¬های آموزشی استاد (قدرت بیان، به روز بودن علم استاد، ایجاد انگیزه در دانشجو) که نشانگر مهارت¬های تدریس اوست و همچنین بعضی ویژگی¬های اخلاقی و فردی (رعایت انصاف، حرمت و احترام دانشجو) که نشانگر روابط انسانی است و مشکلات روحی و افسردگی دانشجو از اساسی¬ترین موانع یادگیری دانشجو می¬باشد.
واژههای کلیدی: دانشجو، موانع یادگیری، دانشکده بهداشت، استاد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |