دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 98-109 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

torabipoor A, basim J, babaei heydarabadi A. Barriers to Learning from the viewpoint of Students of Ahvaz University of Medical Sciences. jmed. 2019; 14 (2) :98-109
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-978-fa.html
ترابی پور امین، بسیم جلیل، بابائی حیدرآبادی اکبر. بررسی موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1398; 14 (2) :98-109

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-978-fa.html


استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران ، amintorabipoor@gmail.com amintorabipoor@gmail.com amintorabipoor@gmail.com
چکیده:   (161 مشاهده)

چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- مقطعی بر روی 230 دانشجو از مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی انجام شد. برای جمع-آوری داده¬ها، پرسش¬نامه محقق ساخته شامل 35 سؤال مورد استفاده قرار گرفت.تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازه¬های تکراری (Repeated measure) انجام شد.
نتایج: در این مطالعه، مهمترین موانع یادگیری به ترتیب شامل موانع مربوطه به استاد با میانگین و انحراف معیار (9/4±8/52)، موانع مربوط به دانشجو (8/4±2/44) و موانع محیط آموزشی (9/3±2/29) بود. قدرت بیان استاد (4/0±8/4)، اخلاق مناسب استاد ( شامل رعایت انصاف، حرمت و احترام دانشجو) (5/0±6/4)، به روز بودن علم استاد (6/0±4/4)، انگیزه¬های ناکافی از طرف استاد به دانشجو (7/0±4/4) و مشکلات روحی و افسردگی دانشجو (6/0±4/4) به ترتیب بیشترین عوامل تأثیر گذار در یادگیری دانشجویان بودند. موانع یادگیری از دیدگاه گروه¬های مختلف آموزشی دارای تفاوت معنی¬داری بودند (001/0>P). از لحاظ جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنی¬داری در موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان رشته¬های مختلف مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: بعضی ویژگی¬های آموزشی استاد (قدرت بیان، به روز بودن علم استاد، ایجاد انگیزه در دانشجو) که نشانگر مهارت¬های تدریس اوست و همچنین بعضی ویژگی¬های اخلاقی و فردی (رعایت انصاف، حرمت و احترام دانشجو) که نشانگر روابط انسانی است و مشکلات روحی و افسردگی دانشجو از اساسی¬ترین موانع یادگیری دانشجو می¬باشد.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، موانع یادگیری، دانشکده بهداشت، استاد
 

متن کامل [PDF 946 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb