دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 184-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibsereshki N, Kanani Z, Hossainzadeh S. The effectiveness of using motivational strategies on the motivation of university student in English class. jmed 2016; 11 (2) :174-184
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-680-fa.html
ادیب سرشکی نرگس، کنعانی زاهد، حسین زاده سمانه. بررسی تاثیر استفاده از راهبردهای انگیزشی در کلاس زبان انگلیسی بر انگیزه دانشجویان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (2) :174-184

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-680-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران ، zahed_kanani@yahoo.com
چکیده:   (10052 مشاهده)

مقدمه: انگیزه یک موضوع پیچیده است و یکی از موثرترین عوامل در ایجاد و کسب موفقیت یادگیری زبان انگلیسی می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر راهبردهای انگیزشی بر وضعیت انگیزه دانشجویان در کلاس زبان انگلیسی انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تک گروهی با طرح پیش آزمون و پس آزمون می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 59 نفر (50 دختر و 9 پسر) از دانشجویان که در حال گذراندن درس زبان عمومی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انتخاب شدند. طی 14 جلسه معلم از راهبردهای انگیزشی در کلاس درس زبان انگلیسی استفاده کرد. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه وضعیت انگیزه توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد. داده‌ها نیز با استفاده از آزمون t  زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: استفاده از راهبردهای انگیزشی منجر به افزایش وضعیت انگیزه و خرده مقیاس‌های آن(نگرش، اعتماد بنفس و اضطراب) در دانشجویان شد (05/0p<).

نتیجه‌گیری: راهبردهای انگیزشی می‌تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت انگیزه و خرده مقیاس‌های آن (افزایش اعتماد به نفس، تغییر نگرش، و کاهش اضطراب) در دانشجویان داشته باشد. بنابراین، بنظر می‌رسد مدرسان کلاسهای زبان خارجی و برنامه ریزان درسی بتوانند با استفاده از راهبردهای انگیزشی در کلاس درس زبان انگلیسی در جهت افزایش انگیزه  دانشجویان اقدام نمایند.

متن کامل [PDF 248 kb]   (1641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: زبان انگليسي
دریافت: 1394/12/2 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1395/10/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb