مقدمه: انگیزه یک موضوع پیچیده است و یکی از موثرترین عوامل در ایجاد و کسب موفقیت یادگیری زبان انگلیسی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر راهبردهای انگیزشی بر وضعیت انگیزه دانشجویان در کلاس زبان انگلیسی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تک گروهی با طرح پیش آزمون و پس آزمون میباشد. نمونه پژوهش شامل 59 نفر (50 دختر و 9 پسر) از دانشجویان که در حال گذراندن درس زبان عمومی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انتخاب شدند. طی 14 جلسه معلم از راهبردهای انگیزشی در کلاس درس زبان انگلیسی استفاده کرد. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه وضعیت انگیزه توسط آزمودنیها تکمیل شد. دادهها نیز با استفاده از آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: استفاده از راهبردهای انگیزشی منجر به افزایش وضعیت انگیزه و خرده مقیاسهای آن(نگرش، اعتماد بنفس و اضطراب) در دانشجویان شد (05/0p<).
نتیجهگیری: راهبردهای انگیزشی میتواند تاثیر مثبتی بر وضعیت انگیزه و خرده مقیاسهای آن (افزایش اعتماد به نفس، تغییر نگرش، و کاهش اضطراب) در دانشجویان داشته باشد. بنابراین، بنظر میرسد مدرسان کلاسهای زبان خارجی و برنامه ریزان درسی بتوانند با استفاده از راهبردهای انگیزشی در کلاس درس زبان انگلیسی در جهت افزایش انگیزه دانشجویان اقدام نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |